الأسود يليق بمنزلك

اللون الأسود لون أنيق في نفسه! بيضيف لمسة جمالية وإحساس بالفخامة في أي مكان يبقى موجود فيه. رغم كده لسة اللون الأسود مرتبط  مع ناس كتير بالحزن والكآبة علشان كده تلاقيه من الألوان اللي نادرًا ما تستخدم في دهانات البيوت. زمان لو حد فكر يدهن أوضته أسود الناس كانت هتقول عليه مجنون وكئيب، وتخيل بقى لو دهنت أوضة الليفينج أسود كان هيبقى رد الفعل ايه؟!

دلوقتي الدنيا اختلفت زي م الأزرق الغامق والرمادي والأخضر الزيتي والنبيتي بقوا من ألوان الدهانات اللي طالعة موضة، الأسود كمان بدأ ياخد وضعه ما بينهم المهم هو ازاي نتعامل مع اللون ده بحرص.

الحلو في اللون الأسود أن موضته بمتخلصش وكمان مناسب لجميع أنواع البيوت يعني لو بيتك مودرن أو كلاسيك أو حتى طراز إسلامي الدهان الأسود هيليق مع كله. لو قررتوا أنكوا تاخدوا الخطوة دي وتدهنوا أوضة من الأوض أو حتى حيطة واحدة في البيت باللون الأسود، يبقى لازم تعرفوا ايه الألوان التانية اللي بتمشي مع الأسود وبيبقى شكلها رائع:

  • مزيج الأسود والخشب

لو قررتوا تدهنوا حيطة المطبخ أسود علشان تتفادوا موضوع البقة الدهنية اللي بتترسب على الحيطة! يبقى من الأفضل أن كل الأثاث اللي هتجيبوا ف يالمطبخ يبقى ” خشب “. صحيح الخشب البلوط أو الماهوغانجي لوحدهم لونهم باهت، لكن مع الأسود هتحسوا أن لونهم بقى ليه نكهة مختلفة والعين هتشوفه بشكل مختلف.

1_1

  • الأسود والرمادي

وده بقى للشخصيات العميقة! اللي عاوزة تكسر حدة اللون الأسود وفي نفس الوقت تحافظ على العمق والفخامة الموجودة في المكان. المكان مش هيبقى شكله كئيب ولا أي حاجة زي م ناس كتير مُعتقدة المهم نختار درجة اللون الرمادي الصح اللي تدي للمكان دفء وميبقاش شكله كئيب: زي الرمادي المزرق.

2

  • الإكسسوارت المعدنية

لو اخترتوا أن أنتوا تدهنوا الأوضة أسود يبقى لازم تعملوا حسابكم أن الأوضة يبقى فيها إكسسوارات منزلية معدنية لونها فضي أو ذهبي أو حتى أسود. اللمعة اللي بتبقى موجودة في الإكسسوارات المعدنية مع اللون الأسود بتضفي على المكان سحر خاص.

3

  • الأسود والأحمر الناعم

المزج بين اللونين الأسود والأحمر من الكسلاسيكيات وده كويس لو بيتك كلاسيك! لكن الأسود مع الأحمر الفاتح مودرن وشيك وبيدي إحساس بالدفء ومريح للعين أكتر من الأحمر الصاخب.

4

  • الأسود والأبيض

مهما كان هيفضل الأسود والأبيض مع بعض ليهم مذاق مختلف!

5

  • الأسود والتركواز أو الأصفر

مين قال أن مينفعش نجيب كنبة لونها تركواز أو كرسي لونه أصفر ونحطهم في أوضة لونها أسود! الموضة في 2016 الأثاث الملون والمنقوش عمومًا مع الدهانات السادة.. الألوان الزاهية مع الأسود هتكسر حدة اللون الأسود وهتدي الأوضة إحساس مختلف وهتخليها منورة.

6_1

  • لمسة من الأخضر مع الأسود

مين قال أن الأخضر والأسود مش متفقين مع بعض! التربة سوداء والزرع أخضر… بصوا على الطبيعة واستوحوا منها الأفكار. حطي في الأوضة اللي فيها حيط سوداء زرع لونه أخضر هيدي للبيت إحساس بالحيوية والانتعاش.

7

شوف من هنا أفكار تانية لديكورات البيت

المدونة صممت لغايات تثقيفية فقط، وتهدف إلى تأمين معلومات عامة وفهم عام لمحتواها بما في ذلك القوانين والأنظمة المشار إليها؛ وليس لتأمين نصيحة قانونية دقيقة. لا يجب استخدام المدونة كبديل عن نصيحة خبير مختص ومؤهل.