أفضل 5 تطبيقات هتساعدك بأفكار جديدة لديكور بيتك

لو لسة بتجهزوا شقتكم وبتدورا على أفكار جديدة للديكور، أو لو عاوزين تغيروا ديكور البيت السنة دي وعاوزين أفكار جديدة ومبتكرة من غير متنزلوا تلفوا على المحلات أو تلجأوا إلى مصمم ديكور… جمعنا لكم قائمة بأفضل 5 تطبيقات ومواقع على الانترنت هتساعدكم بأحدث أفكار الديكورات؛ المواقع الإلكترونية والتطبيقات دي هتبقى بالنسبالكم ” مهندس الديكور الخاص ” اللي هيقولك على ألوان الدهانات المناسبة لكل أوضة في البيت حسب مساحتها والإضاءة بتاعتها وهيقولك إيه نوع الأثاث اللي ممكن تستخدمه في كل أوضة وإزاي تستغل كل المساحات الموجودة في بيتك بطريقة مبتكرة وهيقولك كمان على أحدث الديكورات سنة 2016.

  • موقع وتطبيق Houzz

“ويب سايت بيجمع أصحاب المنازل ومهندسين الديكور في عالم مرئي فريد”. الويب سايت متقسم إلى مجموعة من الفئات الخاصة بكل أوضة في البيت زي: المطبخ والليفينج والسفرة والحمام…إلخ

Houzz Categoris

وكل فئة متقسمة من جوة إلى فئات فرعية خاصة بأنواع الديكور المختلفة: التقليدي والمودرن والآسيوي والحرفي…إلخ؛ بالإضافة إلى الألوان والأثاث والأدوات والأجهزة المستخدمة في كل أوضة كل ده معروض بصور توضيحية.

Houzz Categories Styles

Houzz-Elaborating-Pictures

الويب سايت كمان فيه فئتين مهمين: Stories  و Advice. في الفئة الأولي اللي هي Stories هتلاقوا مجموعة من المقالات المصورة اللي بيكتبها مصممي ومتخصصي الديكور في موقع هوز بيتكلموا فيها عن كل جزء من أجزاء البيت بالتفصيل  زي: السلالم والدواليب والكنب والكراسي من ناحية الديكور والألوان وإزاي تغير فيهم. وتحت Stories فيه فئة فرعية اسمها Decorating Guides دي زي دليل شامل للناس اللي مش عارفة تختار ايه وإزاي أو تبدأ منين.

Houzz Decorating Guide

أما Advice فده جزء خاص بالنقاشات والأسئلة بين رواد الموقع والمتخصصين، كل حد عنده سؤال بيدخل يكتبه وممكن كمان يبعتلهم صور خاصة بالمكان اللي هو عاوز يعمله ديكور وأي حد من المتخصصين في المجال هيرد عليه رد توضيحي.

Houzz Advice Section

Houzz Mobile app

  • موقع وتطبيق Homestyler

“صمم منزل أحلامك 3D”. الموقع ده في ميزتين جداد؛ أول حاجة أنه هيخليك تبني الأوضة بتاعتك بأبعادها الحقيقية وتعمل الديكور بتاعها ويطلعلك الشكل بتعاها في الآخر 3D كأنك واقف فيها.

Homestyler 3D

وكمان في قسم خاص بمهندسين الديكور يقدروا من خلاله يرفعوا الشغل الخاص بهم ويعرضوه على الموقع علشان يشوفوا أكتر من مليون شخص من متخصصي الديكور وأصحاب المنازل.

Homestyle-Upload-your-protofolio

Homestyler mobile app

ولو عاوز تعرف أكتر عن إزاي تبدأ تستخدم الويب سايت ممكن تشوف الفيديوا ده:

  • موقع وتطبيق Pinterest

هو سوشيال ميديا بلاتفورم متخصصة بس في نشر الصور ومشاركتها عن طريق “لوحة ملاحظات”. استخدام Pinterest  سهل أوي كل اللي عليك تعمله أنك تكتب في مكان البحث الحاجة اللي أنت عاوزها وهيطلعلك مقترحات بأسامي لوحات موجودة تختار منها اللي أنت عاوزه علشان تشوف الصور والأفكار الجديدة؛

Pinterest

والحلو أن في ناس كمان بيبقوا كاتبين ممكن تشتري وتجيب الحاجات دي منين.

Pinterest categories

وكمان Pinterest فيه إمكانية حفظ الصور؛ علشان لو حابب ترجعلها تاني ودي ميزة مش موجودة في instagram.

Pinterest

Pinterest mobile app

  • موقع Ikea Egypt

أيكيا أحد الماركات العالمية المتخصصة في مجال ديكورات المنزل وأثاثه، عندهم ويب سايت ممكن تشتري من عليه أي حاجة بداية من الكوبيات والصواني ولحد أوض النوم والمكتب وبيوصلوها لغاية عندك. الميزة في أيكيا أنه بيلعب على جزء الإبداع عند الزبون؛ يعني بيديك الأوضة متفككة وأنت تركبها بنفسك في البيت.

Ikea shopping

المتخصصين في أيكيا دايمًا عندهم أفكار جديدة من ناحية التوفير في استخدام المساحات في البيتن وعلشان كده أغلب قطع الأثاث اللي بتباع هناك بتلاقي ليها أكثر من غرض في الاستخدام زي:

Ikea smart furniture

وكمان هم عاملين على الموقع الالكتروني الخاص بهم جزء خاص بالأفكار الجديدة في الديكورات اللي ممكن تبقى مصدر إلهام لكتير مننا.

  • تطبيق Roomscan

لو عاوز ترفع مساحات أوضة معينة علشان تجيب الأثاث بتاعها أو الستائر كل اللي عليك تعمله أن أنت تنزل التطبيق ده وبعدين تمرر الموبيل قدام كل حيطة عاوز تقيسها في الأوضة، هيتكون على الموبيل مخطط للأوضة بأطوال الحيطان وأبعاد المساحات الأرضية.

RoomScan-App

اطّلع على أفضل شقق للبيع في القاهرة بأسعار تبدأ من 300,000 جنيه.

اقرأ المزيد عن: ,

المدونة صممت لغايات تثقيفية فقط، وتهدف إلى تأمين معلومات عامة وفهم عام لمحتواها بما في ذلك القوانين والأنظمة المشار إليها؛ وليس لتأمين نصيحة قانونية دقيقة. لا يجب استخدام المدونة كبديل عن نصيحة خبير مختص ومؤهل.