أهم 5 ديكورات للبيت في 2016

لو بتدور على ترند 2016 لديكورات المنازل، يبقى هنا المكان الصح. جمعنا لكم آراء مهندسين الديكور العالميين عن توقعاتهم لشكل ديكورات البيوت في 2016 ، الفكرة الرئيسية السنة دي هي ” العودة إلى الطبيعة ” وده هيبقى متمثل في ألوان الدهانات وخامات الأثاث وأنواعه وحتى في الاكسسوارات المنزلية .

  • الألوان

الألوان اللي طالعة موضة السنة دي في الدهانات هي الألوان الفاتحة عمومًا: البينك والأحمر الفاتح والبيج بدراجتهم. أما عن ألوان الأثاث: فالترند السنة دي الألوان الغامقة زي: اللون الأخضر الزيتي والأزرق البترولي و الأزرق الغامق. دي ألوان جديدة مشوفنهاش قبل كده، ميزة الحيطان الفاتحة إنها بتدي وسع للأوض وبتريح العين، والتناقض ما بين الفاتح في الحيطان والغامق في الأثاث هيشد العين ويضيف أناقة على المكان.

دهانات البيوت 2016

  • الخامات – المعادن المُختلطة

المعادن بجميع أنواعها هي الترند في 2016 مش بس في الأثاث الخارجي اللي بيبقى موجود في الجناين أو هيكل السرير، لأ ده هيبقى في كل حاجة الكراسي والكنب والتربيزات ومقابض الباب…إلخ.  وأكثر المعادن المُستخدمة هي: الحديد والنحاس والخشب والرخام. ممكن كل عنصر يُستخدم لوحده أو ممكن يتم مزجهم مع بعض بطريقة مُبدعة علشان يُبرز أحلى ما في صفات كل معدن.

  • الأثاث

خبير الديكور في نيويورك “ويلسي مون” بيقول أن الأثاث المدور – اللي فيه كِرفات واعوجاج – هو اللي هيبقى الموضة السنة دي. وقالت خبيرة الديكور ” يوسيتنا بلايكيني ” أن 2016 هي السنة اللي هنرجع فيها الطبيعة لبيوتنا عن طريق شكل الأثاث والديكورات، وأن مفيش فرق بين الأثاث المُستخدم جوه البيت أو في الجنينة. دلوقتي ممكن تشتري حاجة واحدة ليها استخدامين.

أثاث منزلي 2016

كمان الأثاث المزخرف اللي عليه رسومات طبيعية زي الورود والأشجار هو الترند السنة دي.

أثاث مودرن 2016

  • الإكسسوارات المنزلية

السنة دي الاكسسوارات يدوية الصُنع هي ترند 2016 في ديكورات البيت،  يعني الستاير والأقمشة المطرزة والأنتيكات والسجاجيد الفرو والخوص هي الموضة السنة دي.

اكسسوارات منزلية 2016

المرايات: استخدام المرايات الكبيرة الطويلة هي  العنصر الأساسي في 2016 لتزيين حيطان البيت. التوزيع الجيد بين المرايات على الحيطان بيخلق وسع في الأوض وبيعكس الألوان بشكل جميل.

ديكورات الجدران 2016

  • ديكورات الحيطان والأرضيات

اتكلمنا فوق عن ألوان الدهانات اللي طالعة موضة في 2016، أما هنا فهنتكلم عن الأشكال والرسومات المُستخدمة على الحيطان في 2016 وأهمها  “الأشكال الهندسية” زي أشكال حلية النحل والمُثلثات… إلخ – ودي حاجات سهلة أوي ممكن تعملها بنفس في البيت -.

دهانات الجدران 2016

أما عن الأرضيات: فالموضة السنة دي هي البلاط أو السيراميك المُزخرف المرسوم عليه بألوان شمعية.

أشكال أرضيات منازل 2016

عقارات للبيع في مصر بأسعار تبدأ من: 200,000 جنيه 

المدونة صممت لغايات تثقيفية فقط، وتهدف إلى تأمين معلومات عامة وفهم عام لمحتواها بما في ذلك القوانين والأنظمة المشار إليها؛ وليس لتأمين نصيحة قانونية دقيقة. لا يجب استخدام المدونة كبديل عن نصيحة خبير مختص ومؤهل.