إزاي تضيفي مساحة لمطبخك

أهم جزء في البيت وخصوصًا لستات البيوت هو المطبخ! لازم يبقى كبير وواسع وفيه مساحة علشان تعرف تتحرك وتفكر وتبدع وتعمل أحلى الأكلات. لكن للأسف معظم مهندسين الديكور مش بياخدوا بالهم من الحقيقة دي وهم  بيعملوا التصميمات الداخلية للشقة، فبتبقى النتيجة أن المطبخ بيبقى هو أصغر أوضة في الشقة.

وفي عامل تاني كمان أن معظم مساحات الشقق الموجودة في مصر بتترواح ما بين 100 – 180 متر مربع، فبعض الناس علشان يوسعوا في الشقة بالذات في أوضة الليفينج أو السفرة أو أوض النوم بحجة أن هي دي الأوض اللي بنقعد فيها طول اليوم، يقوموا واخدين من مساحة المطبخ. طيب وبعدين؟!

لو خلاص أنت أتحطيتي في الظروف دي ومضطرة تتعاملي مع المطبخ بمساحته وحالته الحالية ومعندكيش طاقة وجهد تهدي في حيطان وتبني وكده، يبقى خدي بالك من النقط اللي جاية. هنقولك إزاي تحولي مطبخك الصغير لمطبخ واسع نسبيًا تقدري تتحركي فيه براحتك ويبقى شكله شيك ومنظم وواسع:

  • دولاب وخزانة المطبخ

حاولي أن كل الدولايب الوالخزانات الموجودة في المطبخ يبقى الباب بتاعها زجاج والحاجات المحطوطة جواها تبقى مترتبة كويس. ليه؟ علشان الزجاج بيعكس الضوء وبيبن اللي موجود وراه، فبيدي إحساس للشخص الموجود في المكان بالوسع.

ديكور المطابخ 2016

  • ألوان الدولاب وخزانة المطبخ = لون الحيطة

ادهني الدولاب وخزانة المطبخ بنفس لون الحيطة، وده هيخليكي تحسي أن هم الاتنين ممزوجين ببعض كأنها حاجة واحدة وبيشيل الفواصل البصرية اللي بتخلي الشخص ياخد باله من ضيق المساحة. طبعًا الألوان الفاتحة زي: الأبيض والبيج والسكري والبينك… إلخ بتدي وسع للمكان.

ديكور المطبخ 2016

  • اختيار الأثاث

حاولي تختاري أهم وأصغر قطع أثاث للمطبخ بتاعك. اختاري كراسي من غير ضهر وتربيزة صغيرة بس كده.

ديكورات المطبخ الحديث 2016

  • مساحات التخزين

يُفضل لو ان دولاب التخزين في المطبح يبقى ” دولاب حيطة ” ده هيضيف مساحة كبيرة لمطبخك.

وحدات تخزين في المطبخ

  • الرفوف

اختاري رفوف التخزين المفتوحة اللي ممكن تحطي عليها الأطباق والكوبيات، بدل وحدات التخزين المقفولة دي بيدي إحساس بالوسع وفي نفس الوقت موفر جدًا وشكله حلو أوي.

ديكورات مطابخ 2016

من هنا شوف أهم 5 ديكورات للبيت في 2016

المدونة صممت لغايات تثقيفية فقط، وتهدف إلى تأمين معلومات عامة وفهم عام لمحتواها بما في ذلك القوانين والأنظمة المشار إليها؛ وليس لتأمين نصيحة قانونية دقيقة. لا يجب استخدام المدونة كبديل عن نصيحة خبير مختص ومؤهل.