نصائح الإضاءة لكل غرفة

الإضاءة من أهم الحاجات اللي بتأثر في ديكور البيت وشكله، لأنها بتغير في موود الأوضة وبتأثر على حجم الأوضة اللي إحنا شايفينه. نوع الإضاءة ومكانها عاملين مهمين جدًا في الديكور، مع حجم الأوضة وألوانها والإضاءة الطبيعية الموجودة في الأوضة – الشبابيك والبلكونات – ونوع الأثاث وشكله. لما بنختار كل الحاجات دي بعناية ودقة بتفرق جدّا في شكل الأوضة والبيت عمومًا.

الليفينج – غرفة المعيشة

مهم أوي إن إحنا نختار نوع وحدات الإضاءة اللي هنتسخدمها في الليفينج بعناية لأن الليفينج – غرفة المعيشة – هي الأوضة اللي بنقضي فيها معظم أوقات يومنا؛ بنقعد فيها ونتفرج على التليفزيون أو نقرأ كتاب وكمان أحيانًا بنستقبل الضيوف فيها.

  • Accent

أحسن نوع إضاءة لليفنيج هو الأكسنت Accent lighting أو المعروف برده بال spotlights. دي بتبقى عبارة عن وحدات إضاءة في السقف بتركز الإضاءة على الجزء المفضل عندك في الأوضة، فبالتالي دي بتبقى أول حاجة الناس بتاخد بالها منها لما تدخل الأوضة. مثلًا: الحيطة لو فيها نقشة معينة أو تابلوه أو الدفاية أو المكتبة… إلخ.

ملحوظة: في الحالة دي يٌفضل الإضاءة العامة في الأوضة تبقى أقل من ال  Accent lighting علشان يبان تأثيرها.

إضاءة غرفة المعيشة

Spotlight:225 جنيه – أيكيا

  • المصابيح المحمولة

لو الليفينج بيدخله نور الشمس الصبح يبقى أنت مش محتاج فيه إضاءة قوية خالص، يعني نبعد عن النيون. وهنحط بس ال spotlights زي مقولنا، ودي هتبقى إضاءة مناسبة جدًا لما نحب كمان نتفرج على التليفزيون بليل. في حالة لو حبينا نقرأ كتاب أو نخلص بحث للجامعة أو الشغل ممكن نجيب وحدات الإضاءة المحمولة المخصصة للقراءة. دي بتقدروا تضظبطوا طولها زي م أنتوا عاوزين والحلو فيها أن الإضاءة بتاعتها بتبقى مركزة.

ملحوظة: يُفضل نستخدم في الليفينج الإضاءة البيضاء مش الصفراء.

إضاءة غرف المعيشة

 مصباح أرضي: 475 جنيه – أيكيا

السفرة

لو بتعملوا عزومات كتير، يبقى لازم تركزوا في إن الإضاءة بتاعة أوضة السفرة لازم تبين شكل الأكل وحلاوته علشان نفتح نفس الضيوف على الأكل 😀 عادة أوضة السفرة بتبقى مساحتها أقل من الليفينج وفيها أثاث أقل‘ علشان كده يفضل أن وحدة الإضاءة في السفرة تبقى مركزية مثلًا: نجفة كريستال أو أي نوع نجفة مودرن أو كلاسيكية ده هيعتمد على ديكور الأوضة.

ملحوظة: يُفضل أن المسافة بين تربيزة السفرة والنجفة تبقى 90 سم، ويُفضل كمان نستخدم في أوضة السفرة الإضاءة الصفراء لأنها بتدي إحساس بالدفء والراحة والاسترخاء والهدوء.

إضاءة غرف السفرة

مصباح معلق: 225 جنيه – أيكيا

أوضة النوم

دي أوضة النوم والراحة، يعني لازم الإضاءة اللي فيها تبقى خافتة علشان تساعدك على الاسترخاء بعد يوم طويل متعب.

أولًا: ممكن نستخدم ال Wall scones أومصباح الحائط. دي مودرن وشيك جدًا وبتخلي الأوضة كلها منورة بنور خفيف مريح للأعصاب و للعين؛ ودي بتتحط على الحيطة اللي جنب السرير. ولو أنتوا من النوع اللي بيحب يقرأ قبل مينام ممكن نستخدم وحدات الإضاءة المحمولة المخصصة للقراءة أو أباجورات على الكومودينو بيقي نورها قوي وكفاية للتركيز.

فيه كمان Spotlights بتتركب في ضهر السرير نفسه، دي ممكن تحل محل الأباجورات. ولو أن الأباجورات حتى لو مش هنستخدمها كوحدة إضاءة فهي بتكمل ديكور الأوضة وبتبقى التاتش الأخير اللي بيضبط الشكل النهائي.

إضاءة غرف النوم

إضاءة غرفة النوم

مصباح حائط: 195 جنيه – أيكيا

شوف أفكار إزاي تقدر تعمل وحدات الإضاءة ومصابيح في البيت بنفسكم.

المدونة صممت لغايات تثقيفية فقط، وتهدف إلى تأمين معلومات عامة وفهم عام لمحتواها بما في ذلك القوانين والأنظمة المشار إليها؛ وليس لتأمين نصيحة قانونية دقيقة. لا يجب استخدام المدونة كبديل عن نصيحة خبير مختص ومؤهل.