أهم 8 نصائح لاختيار أثاث بيتك

ازاي تختاري العفش المناسب لبيتك؟

اختيار العفش المناسب للبيت من الأساسيات اللي بتمر بيها أي ست في حياتها سواء كانت لسة عروسة بتجهز شقتها أو حتى متجوزة وحابة تغير عفش بيتها. الخطوة دي غالبا بتكون محيرة وبالذات لو بتعمليها لأول مرة علشان أكيد هيعجبك حاجات كتير ومتبقيش عارفة ايه الأنسب لديكور بيتك أو متعرفيش تحددي المعايير اللي على أساسها تختاري العفش. في الحقيقة، الموضوع دة مش سهل وعايز مهارة وخبرة وحس فني عالي كمان علشان تستفيدي الاستفادة الكاملة من العفش اللي هتشتريه. ولأن بيتك هو مملكتك، والعفش هو عنوان جماله وأناقته، قررنا اننا نقولك على كام نقطة مهمين وهيساعدوكي في اختيار العفش المناسب لبيتك:

ازاي تختاري العفش المناسب لبيتك؟

  1. تحديد المساحات: تحديد المساحات دة مش بس بيكون للصالة وللأوض والأرضيات، دة كمان بيكون للسجاجيد والستائر علشان حجم العفش لازم يكون مناسب ومتناسق مع الديكور. علشان كدة ركزي في النقاط اللي هنقولها دي كويس لأنها هتوريكي ازاي ممكن تستفيدي من المساحات على قد ما تقدري لو شقتك صغيرة.
  • استخدمي قطع الأثاث الصغيرة أو الأثاث المصنوع من الزجاج لو مساحة الأوضة صغيرة عشان تدي وسع للمكان.

اثاث مصنوع من زجاج

  • اشتري قطع أثاث متعددة الاستخدمات زي الكنبة اللي ممكن تقلبيها سرير مثلا أو توسعيها علشان كذا حد يقدر يقعد في حالة لو جالك ضيوف، ودي هتكون اضافة ممتازة للشقق الصغيرة. وبكدة هتستفيدي من المساحة الباقية في انك تحطي قطعة أثاث تانية انتي محتاجاها أو حتى تسيبيها فاضية عشان تدي وسع للمكان.

اثاث متعدد الاستخدامات

  • الأوض الصغيرة ممكن ميكنش فيها مكتب منفصل للمذاكرة أو للشغل، وفي الحالة دي..ناس كتير بتنقل المكتب لغرفة المعيشة وممكن يشيلوه لو جالهم ضيوف..بس ليه التعب دة كله مادام ممكن تشتري ترابيزة  متعددة الاستخدامات؟ يعني منها تقعدي فيها وتشربي قهوتك مع صحابك ومنها تستخدميها للشغل..وبكدة تبقي ضربتي عصفورين بحجر.
  • لو هتشتري قطع أثاث أو ديكورات صغيرة علشان تملي بيها المساحات الفاضية في شقتك، يبقا أحسنلك تستفيدي من المساحة دي في انك تحطي مرايا كبيرة لأنها بتديكي احساس ان الأوضة أوسع ومشرقة أكثر، وخليها مقابل الشباك علشان تدخل ضوء أكثر لشقتك.
  • كرسي الأكليريك: أي حاجة مصنوعة من الأكليريك بتكون اختيار ممتاز للمساحات الصغيرة لأن شكلها شيك ومش بتاخد مساحة كبيرة من البيت و سهل تنقليها من مكان للتاني..دة غير انها بتكون مفيدة جدا لو جالك ضيوف.

كرسي الأكليريك

  1. نوع الديكور:
  • اختيارك لديكور شقتك بيعتمد على حاجات كتير، أولها المساحة. يعني لو شقتك مساحتها كبيرة (من 150 – 300) ممكن تستخدمي الديكور الكلاسيك لأنه مش هيأثر أو يقلل من مساحة شقتك بشكل كبير، دة غير انه العفش الكلاسيك بيتميز بقوته ومتناته وتنوع أشكاله اللي بترضي كل الأذواق.  ومن أهم أنواعه، لويس ال 16 وال 15 والامبراطوري.

الديكور الكلاسيكي

  • لو شقتك مساحتها صغيرة شوية (100 متر أو أقل) يفضل تستخدمي الديكور المودرن لأنه بيجمع بين البساطة والأناقة وهيدي شكل أوسع لشقتك لأن حجمه بيكون  أصغر من العفش الكلاسيك، دة غير انه مرن وسهل تنقليه من مكان للتاني وممكن تدمجيه مع كل الألوان، وبكدة هتقدري تختاري الديكور اللي بيعبر عن شخصيتك.

ديكور مودرن لشقة صغيرة

  • الزخارف المذهبة بتناسب الديكور الكلاسيكي وبالذات الفرنسي وبتدي شكل مميز للبيت. وممكن تستخدميها في تركيب كرانيش السقف كمان.

الزخارف المذهبة للديكور الكلاسيكي

  • الكونسول من أكثر أنواع الأثاث اللي بتناسب الديكور الكلاسيكي ويفضل دايما يكون مكانه في مدخل البيت.
  • العفش الأمريكي وورق الحائط مع الأرضيات الباركيه من أكثر أنواع الأثاث اللي بتناسب الديكور المودرن.

انواع الأثاث المناسبة مع الديكور المودرن

  • لو عايزة تجمعي بين الديكور الكلاسيكي والمودرن يبقا الزخارف الفضية هتكون الاختيار الأنسب ليكي ودة لأنها بتتميز بالبساطة والفخامة في نفس الوقت.

الزخارف الفضية والنيوكلاسيك ديكور

  1. الميزانية:
  • ودي من أهم الحاجات اللي لازم تحطيها في بالك قبل ما تشتري لأنك على أساسها هتعرفي تحددي لو هتشتري عفش جاهز أو هتفصلي.
  • لو ميزانيتك في حدود 100,000 جنيه أو أكتر..اشتري جاهز أحسن لأنه هينجزك لو انتي مستعجلة وكمان هيوفر من عليكي مجهود كبير. وحاولي تشتري دايما من الأماكن المعروفة والمضمونة زي “ان أند أوت” و “هوم فيرنتشر” و”أمريكيان فيرنتشار”.
  • لو ميزانيتك في حدود 60,000 – 90,000 يبقى التفصيل هيكون أحسن اختيار ليكي لأنه هيساعدك تتحكمي في حاجات كتير زي نوع القماش ولونه والخامات والديزاين ونوع الخشب سواء كان ورد، موسكي، بلوط أو غيره وهيساعدك تتحكمي كمان في الأسعار. الفرق بس بينه وبين الجاهز أن التفصيل بياخد وقت أطول فلازم تبقي عاملة حسابك من بدري ومحددة انتي عايزة ايه، بالذات لو انتي عروسة.
  1. الألوان:
  • الألوان بيكون ليها دور أساسي في انها تبرز جمال الديكور وكمان تعكس الضوء..ولو انتي حريصة ان بيتك يكون شكله مختلف وانيق ومميز في نفس الوقت، مهم جدا انك تدخلي درجات الوان مختلفة مع بعض بس بكميات معقولة علشان يكون مريح للعين ..بمعنى انه يكون في تناقض في الألوان بين دهانات الحيطة ولون قماش العفش والسجاد.
  • لون الدهان الفاتح للحيطة زي الأبيض أو البينك الفاتح بيدخل البهجة للبيت وكمان بيعكس الضوء كويس..دة غير انه بيليق على كل أنواع الديكور. بس يفضل انك تستخدمي الوان فاتحة لقماش العفش برضه لأنها هتعكس الضوء بشكل أكبر وهتدي وسع للمكان كمان وبكدة هتبقي مبسوطة ومرتاحة أكثر .

أثاث أبيض اللون مع حائط أبيض

  • لو حابه تدهني الحيطة بلون غير الأبيض من باب التغير، زي البيج مثلا، يبقا الوان القماش الترابية هتكون مناسبة للعفش بتاعك زي البني والبرتقالي والاحمر.

اللون الرمادي مع اللون الأحمر

  • اللون الأزرق بيليق جدا مع اللون الرمادي، فلو اختارتي تدهني الحيطة باللون الأزرق وبالذات الفاتح، اتأكدي انه هيكون مناسب جدا مع اللون الرمادي للعفش. 

اللون الأزرق مع الرمادي

  • اللون الوردي من الألوان المبهجة بس مهم انك توظفيه صح. يعني مثلا: تصميم بيتك هيكون في قمة الجمال لو دهنتي الحيطة باللون الوردي واختارتي درجة من درجات اللون الرمادي للعفش، زي اللون “الفيراني” مع مخدات لونها وردي وسجادة فيراني.
  • يفضل انك تحددي ثلاثة ألوان أساسية في الشقة عمومًا علشان تسهل عليكي عملية اختيار ألوان العفش المناسبة لديكور البيت والستائر.
  1. متشتريش حاجة لمجرد انها عجباكي، اعرفي الأول هتفيدك ازاي واتأكدي من خاماتها وجودتها الأول علشان متصرفيش فلوس كتير وفي الاخر متقعدش معاكي كتير وتضطري تغيريه في وقت قليل، وزوري أكتر من معرض وأكتر من محل علشان تعرفي تقارني بين الخامات والأسعار وتختاري الأنسب ليكي.