الأخطاء الشائعة في اختيار الديكور

زي ما كلنا عارفين، الشكل الجمالي لأي شقة بيعتمد على التصميم الداخلي الناجح ليها – والمعروف بالديكور. الديكور المميز مش لازم يكون بالحاجات الكتير أو الخامات الغالية، بالعكس ممكن تختاري ديكور بسيط جدا ويكون حلو و بيعبر عن شخصيتك. ولأن التفاصيل الصغيرة بتضفي لمسة مميزة وأنيقة للبيت وفي نفس الوقت ممكن تبوظ شكل بيتك أو متطلعوش بالطريقة اللي انتي حباها لو مهتمتيش بيها، فاحنا النهردة هنقولك على الأخطاء اللي ناس كتير بتقع فيها وهما بيختارو الديكور عشان تاخدي بالك منها وتطلعي بيتك بالشكل اللي نفسك فيه.

الاضاءة

  • كل أوضة في البيت ليها نوع الإضاءة المناسب ليها، فمثلا الأضواء الهادية اللي بتخلي جو البيت رومانسي بتكون مناسبة أكتر لغرفة المعيشة ولزوايا معينة في غرف النوم، لكنها مش هتكون مناسبة للمطبخ والمكاتب المخصصة للدراسة أو للشغل وده الغلط اللي ناس كتير بتقع فيه.
  • وكمان من  الأخطاء اللي بيقع فيها ناس كتير هي تركيز الاضاءة في نص الأوضة وأن ده يكون مصدر الضوء الوحيد؛ لازم الاضاءة تكون متوزعة على الغرفة كلها عشان تفضل منورة دايما. 

الأخطاء الشائعة في انارة المنزل

المفارش والديكورات

  • عملية اختيار الألوان لازم تتم على أساس من التناسق، ومن الأخطاء اللي ممكن تقعي فيها هي استخدامك لدرجات ألوان قريبة من بعض لما تيجي تختاري مفارش واكسسوارات البيت، لازم تدخلي ألوان مختلفة عشان تدي جاذبية لبيتك.

كيفية اختيار مزيج الألوان المتناسقة

  • كلنا بنحب الاكسسوارات والديكورات عشان بتخلي البيت شكله أنيق، لكن في ناس كتير بتبالغ في استخدامها لدرجة ان قطع الديكور مش بتكون متناسقة مع بعض وبالتالي شكل البيت بيكون مش مريح للعين. ومن أهم الحاجات اللي لازم تاخدي بالك منها انك متشتريش أي قطعة ديكور جديدة من غير ما تعرفي المساحة اللي هتحطيها فيها.

الأخطاء الشائعة في اختيار ديكور المنزل

  •  اللوحات الفنية بتدي شكل جميل للبيت وبالذات في الصالة أو الرسيبشن لو اتعلقت على الحيطة بالطريقة الصح. ومن الأخطاء اللي بيقع فيها ناس كتير انهم بيعلقوا الصورة في مكان عالي، لازم اللوحة دايماً تكون في مستوى مناسب للرؤية علشان يبقا شكلها أحلى وتكون أريح للعين كمان.

الأخطاء الشائعة في اختيار لوحات المنزل

  • من الأخطاء اللي بيقع فيها ناس كتير كمان هي عدم اختيار المكان المناسب للتليفزيون، زي مثلا انه يكون قدام الشباك علطول، فبالتالي الرؤية مش بتكون واضحة.

كيفية اختيار المكان المناسب للتلفاز في المنزل

  • على قد ما الديكورات والمفارش بتحلي الأوضة، الا انها ممكن تبوظ شكلها لو كان حجمها أكبر من حجم الأوضة.
  •  من الأخطاء اللي بيقع فيها كتير من الناس هي اختيار سجادة صغيرة لمساحة واسعة أو العكس، لازم تختاري سجادة مساحتها مناسبة مع مساحة الغرفة. 

الأخطاء الشائعة في اختيار سجادة المنزل

عدم استخدام المرايا

  • من الأخطاء اللي بتقع فيها ناس كتير هي قلة استخدام المرايات في الأوض، لازم يكون في مرايات في الأوض وبالذات اللي مش بيوصلها ضوء كافي علشان تفضل منورة. دة غير ان المرايات بتدي شكل لطيف وجميل للأوضة وبتخلي شكلها أوسع.

المرايات من أهم أجزاء الديكور في الغرفة

المدونة صممت لغايات تثقيفية فقط، وتهدف إلى تأمين معلومات عامة وفهم عام لمحتواها بما في ذلك القوانين والأنظمة المشار إليها؛ وليس لتأمين نصيحة قانونية دقيقة. لا يجب استخدام المدونة كبديل عن نصيحة خبير مختص ومؤهل.