أفضل 10 أماكن لقضاء داي يوز في مصر

اعرف أحلى الأماكن اللي ممكن تقضي فيها داي يوز في القاهرة

السفر بأة غالي علشان أزمة الدولار ومحتاج تجهيزات كتير وشنط أكتر، علشان كدة بروبرتي فايندر جمعتلك أفضل الفيلات اللي ممكن تقضي فيها ” داى يوز فى القاهرة” مع عيلتك وصحابك وبأقل التكلفة، وبكدة هتغير روتين يومك وتقضي يوم لطيف في القاهرة وبسعر كويس من غير ما تبعد عن بيتك.

–   فيلا الياسمين: ودي من الفيلات الرائعة بمنتجع ايست بارك على طريق مصر الاسكندرية الصحراوي، مكونة من غرفة وحمامين ومطبخ أمريكي، وفيها مرافق مميزة زي ملعب كرة خماسي وجراج خاص وحمام سباحة وبحيرة صناعية وحديقة كبيرة تمتد على مساحة 4500 متر علشان تستمع فيها بأجمل الأوقات مع أهلك وأصحابك. ايجار داى يوز في القاهرة هناك بيكون في حدود 3000 – 4000 جنيه.

فيلا الياسمين للايجار

–  فيلا بيل ايبوك: ودي من أرقى الفيلات السكنية بشكل عام لأنها بتتميز بالتصميمات الهندسية الرائعة والديكورات الأنيقة، دة غير ان موقعها الاستراتيجي لأنها على بعد 12 كيلو متر من وسط القاهرة في المعادي، علشان كدة تعتبر من الاختيارات المفضلة لكل اللي بيدوروا على عروض الداى يوز فى القاهرة وعايزين يستجموا ويبعدوا عن دوشة وزحمة القاهرة. الفيلا كمان حواليها مساحات خضراء كتير، دة غير أشجار النخيل والمانجو والجوافة والزيتون والليمون. أما بالنسبة لاسعار داى يوز فى القاهرة في المكان دة فبيكون في حدود 2300 جنيه في اليوم.

فيلا بيل ايبوك

–  ذا ريزورت فيلا: ودي من أكتر الأماكن اللي الناس بتحب تروحلها لما بتدور على رحلات اليوم الواحد علشان يستجموا في مكان قريب من سكنهم لأنها بتتميز بموقعها الاستراتيجي في مدينة القاهرة الجديدة يعني حواليك كل الخدمات، وفي نفس الوقت هتقضي وقت لطيف في مكان مختلف وجميل مع أهلك وصحابك. الفيلا بتوفر منطقة خارجية للجلوس، وحمام سباحة، وحديقة، ومواقف للسيارات. دة غير ان فيها مطبخ مجهز بثلاجة والة لصنع قهوة الاسبريسو وميكروف ودش سخن. هتلاقي في “ذا ريزورت فيلا” كمان مرافق الشواء علشان تستمتع انت وقرايبك بأجازة مميزة. لو بتدور على حجز داى يوز فى القاهرة في ذا ريزورت فيلا يبقا لازم تعمل حسابك انك هتدفع 3240 جنيه في الليلة.

ذا ريزورت فيلا القاهرة الجديدة

–  الريف الأوروبي: تقع في طريق مصر اسكندرية الصحراوي، وعلى بعد 15 دقيقة من ميدان جهينة، وممكن توصلها بسهولة عن طريق محور روض الفرج الجديد والطريق الدائري الاقليمي الجديد وطريق مطروح الجديد، علشان كدة بتجذب كل اللي بيدوروا على اماكن لقضاء داى يوز فى القاهرة وخاصة سكان مدينة الشيخ زايد وستة اكتوبر. الريف الأوروبي مكان مميز جدا لأنه بعيد عن دوشة المدينة وفي نفس الوقت فيه كل الخدمات اللي هتحتاجها زي الكافيهات والمطاعم والمولات. ايجار الفيلا بيكون في حدود 1000 جنيه في اليوم. عرفت ليه بيزيد الطلب عليه بين كل اماكن داى يوز فى القاهرة؟

فلل منتجع الريف الأوروبي

–  منتجع نايل باراديس: جربت قبل كدة تقضي داي يوز في القاهره في جزيرة وسط النيل؟ منتجع نايل بارادايس من أجمل الأماكن اللي ممكن تروحها في مصر وتسمتع فيها بيوم جميل وبأقل تكلفة لأنها بتكون في حدود 300 جنيه للفرد، ولو قررت انك تبات في الشاليه هناك هتدفع 400 جنيه. لو بتدور على افضل داي يوز في القاهرة، فالمكان دة هيعجبك أوي لأنك هتلاقي هناك حمامات سباحة وألعاب للأطفال ووجبات ومسابقات وعروض استعراضية علشان تعرف تستجم وفي نفس الوقت تطمن على أولادك. نايل باراديس مكانه في المنيل أمام المعادي وممكن تروح هناك في أي وقت من 9 الصبح – 6 بليل.

منتجع نايل باراديس

–  بيراميدز بارك ريزورت 5: المكان دة بيجذب كل اللي بيدور على رحلات اليوم الواحد داخل القاهرة لأنه بيتميز بالرقي والجمال و حواليه مساحات خضرا كتير وجناين، دة غير انه مكان هادي لأنه  على طريق اسكندرية الصحراوي بعيد عن الزحمة والدوشة. بيراميدز بارك ريزورت 5 جذب الزوار بأسلوبه المعماري المتميز والأنشطة والخدمات اللي بيقدمها من حمامات سباحة وساونا ونادي صحي وخدمات التنظيف والاستقبال وخدمات الانترنت وديسكو وبار بيانو بيقدملك موسيقى حية. ولو قررت تبات، فالأوض هناك حكاية لأن ديكورها جميل وأنيق وبتطل على الأهرامات علطول، علشان كدة المنتجع دة من أحلى اماكن الداى يوز فى القاهرة. سعر الليلة هناك بيتراوح من 517 – 867 جنيه للغرفة المزدوجة.

بيراميدز بارك ريزورت

– قرية العزبة: لو عايز تقضي داى يوز فى القاهره من غير ما تشيل هم الأكل والشرب خالص ولا حتى الفلوس، يبقا قرية العزبة هي الاختيار الأمثل ليك لأنك ممكن تقضي يومك هناك بأسعار تتراوح من 90 – 180 جنيها بس. دة غير انك ممكن تستمتع بكل المرافق اللي موجودة هناك زي ملاعب كرة القدم وحمامات السباحة وملاعب الأطفال لو عندك أطفال وركوب الخيل. هناك كمان ممكن تدخل بيت الكلاب وزريبة زوو، علشان كدة العائلات اللي عندهم أطفال صغيرة بيحبوا يقضوا داي يوز القاهرة هناك. المكان بيكون مفتوح كل يوم من 10 صباحا – 8 مساءا.

قرية العزبة

–  بيوت باي: الداي يوز في بيوت باي له طعم تاني خالص عن أي مكان تاني لأنك هتلاقي هناك حفلات غنائية لفنانين ومشاهير كتير وفي الأيام العادية بيكون الدي جي شغال طول اليوم. هناك ممكن تنزل البيسين وتستمتع بأنشطة كتير زي البيتش باجي وبينت بول والبابل فوت بول دة غير المسابقات والألعاب المائية. أما بالنسبة للوجبات فهتلاقي هناك مطابخ وأصناف كل الأكل اللي بتحبه زي الأكل الشرقي والصيني والايطالي، فلو بتحب الاكل وبتدور على أجمد عروض داى يوز بالقاهرة، يبقا بيوت باي هو مكانك! مش كدة وبس، كل دة ب250 جنيه بس للكبار و25 جنيه للأطفال من 6 – 12 سنة. فيسحتق انك تختاره لو عايز تفضي داي يوز بالقاهرة ولا لا J؟؟ بيوت باي موجود على طريق الاسكندرية الصحراوي، علشان تفصل دماغك من الدوشة والزحمة والروتين وكل حاجة.

قرية بيوت باي

–  قرية صدفة باشا: لو عايز تستمتع بهدوء الريف والخضرة والطبيعة، يبقا لازم تقضي داي يوز بالقاهره هناك. في صدفة باشا ممكن تستمتع بمختلف الأنشطة الرياضية زي البلياردو وتنس الطاولة والبينت بول والشوتينج وكرة السلة وكرة الطائرة والخيل. القرية دي كمان بتلفت نظر اللي بيدورا على اماكن day use فى القاهرة لأن فيها قعدة بدوي وحدائق وحمامات سباحة وملاعب للأطفال وبمواصفات عالمية! المكان دة موجود في قلب الجيزة بالمريوطية وتكلفة الفرد 150 جنيه شامل الافطار والغداء.

قرية صدفة باشا

–  قرية الريف العربي للخيول: لو عايز تقضي داي يوز بطريقة جديدة وفي مكان مختلف ومميز، يبقا قرية الريف العربي هي الاختيار الصح! هتلاقي على الباب أحلى تحية واستقبال بالمزمار والطبل البلدي. هناك هتستمع بجو ريفي مميز بين أحضان الطبيعة دة غير انك هتركب خيل وهتشوف مزارع  للحيوانات وهتنزل البيسين كمان. الدي جي هناك بيكون شغال طول اليوم وفي فقرات كمان فقرات استعراضية وعروض زي العرايس والتنورة والرقص بالخيل. لو انت من سكان فيصل والهرم وعايز تقضي داى يوز فى القاهرة في مكان جديد وجميل، لازم تنشن على القرية دي لأنها موجودة على طريق سقارة المريوطية وتذكرة الدخول بتكون ب 100 جنيه للفرد بس..في أحلى من كدة!

قرية الريف العربي للخيول

اقرأ المزيد عن: