6 أشياء تجنبها في ديكور بيتك في 2016

6 من أكبر مصممي الديكور في العالم وضحوا 6 من أهم الأشياء اللي لازم تتجنبها في ديكور بيتك في 2016.

  • لا للديكور للأبيض في وجود الأطفال والحيوانات في البيت

مصمم الديكور الأمريكي ماركهام روبرتس قال ” رغم أن الأثاث والسجاد والمفروشات البيضاء بيبقى شكلها حلو أوي وشيك؛ إلا إنها مع وجود الأطفال والحيوانات الأليفة في البيت مش بتبقى عملية علشان بتتوسخ بسرعة وبيبقى صعب تنضيفها”.

1

  • اعمل حساب القعدات

والنصيحة دي أكدت عليها مصممة الديكور باولا بيرليني لما قالت ” أن الترند دلوقتي هو المساحات الواسعة والفاضية في الأوض، لكن في الليفينج لازم تاخد بالك إزاي توفق ما بين إنك تسيب مساحة فاضية وفي نفس الوقت يبقى فيه أثاث الناس تقدر تقعد عليه. علشان كده نصحت بفكرة الكراسي اللي من غير مسندين من الجنب اللي ممكن تضمهم على بعض ويوفروا مساحة كبيرة للقعدة”.

2

  • متخافش تصرف كتير على الأثاث الفخم

مصمم الديكور دافيد كايهوي بيأكد أن ” قطع الأثاث الغالية استثمار!! لأن القطعة دي بتقعد معاك طول العمر وبتبقى العنصر الأساسي في الأوضة أو حتى البيت كله” لكن النصيحة دي بينطبق عليها أول قاعدة “مفيش اطفال او حيوانات اليفة” لانك ممكن بسهولة إستثمارك يضيع في طرفة عين.

3

  • اوعى متهتمش بالتفاصيل المعمارية الصغيرة

مصممة الديكور مارييت هيمز غوميز بتتكلم عنها عن فكرة احترام هندسة الفضاء…يعني ايه؟ يعني مفيش مشكلة أن أنت تستخدم أثاث كلاسيك في أوضة مودرن أو العكس؛ لكن المهم أنك تاخد بالك من قاعدة “الخطوط والظل” علشان تحس أن الأوضة كلها متناسقة مع بعضها.

4

  • متخليش الأوضة كلها نفس الفكرة

مصمم الديكور توم فيلشيا بيأكد على فكرة الخروج برة إطار التقليدية وبيقول “ممكن يبقى تصميم الأوضة والأثاث اللي فيها كلاسيكي بس تحط قطعة أثاث مودرن غير تقليدية وده هيخلي الأوضة شكلها جميل ويخفف من تقليدية شكل الأوضة وهيديك احساس بالاسترخاء”.

5

  • متأڤورش

مصممة الديكور هيذر هيليارد بتقول واحدة من الحكم القوية “مش علشان أن أنت تقدر لازم تشتري؛ المشاريع الكبيرة دايمًا بتنجح بضبط النفس”.

المدونة صممت لغايات تثقيفية فقط، وتهدف إلى تأمين معلومات عامة وفهم عام لمحتواها بما في ذلك القوانين والأنظمة المشار إليها؛ وليس لتأمين نصيحة قانونية دقيقة. لا يجب استخدام المدونة كبديل عن نصيحة خبير مختص ومؤهل.