6 نصائح لبيت دافئ فى الشتاء

تفتكروا شكل البيت في الشتا ممكن يفرق في حالتنا النفسية؟ بالرغم من أن الشتا من أجمل فصول السنة إلا أن في ناس كتير ممكن متحبوش بسبب: الجو الساقع اللى بيخلينا مكسلين طول اليوم أو بيحرمنا من الخروجات والفسح اللى متعودين عليها فى الصيف، ده غير طبعاً الجو المغيم اللى بيأثر على نفسيتنا بشكل كبير.

طب ازاى تقدر تحول مودك جوه البيت؟ من خلال الخطوات دى..

بيت دافئ فى الشتاء

  • السجاجيد vs الأرضيات:

الأرضيات الرخام والسيراميك والباركيه بتخلي البيت دايمًا برد اكتر من الشارع، علشان كده مع دخول الشتا أول حاجة لازم تعملوها هي فرش السجاجيد في البيت كله وخصوصًا: في اوض النوم والصالة.

  • فرو لغرف النوم.
  • صوف للصالة وغرف المعيشة.
  • سجاد يمتص المياه للحمام.

تتطلب عرض الشرائح هذه للجافا سكريبت.

  • العفش:

العفش ونوعه وفرشه من الحاجات اللي بتساعد جدًا على الشعور بالدفء في الشتا؛ من المعروف أن الجلد بصفة عامة من الحاجات اللي بتدفي جدًا في الشتا وشكلها شيك وقيم.. فممكن في الليفينج نجيب كنبة جلد أو بين باج تتحط في الركنة. ومع باقي العفش ممكن نستخدم اكسسوارات بسيطة زي: البطانيات الصغيرة والمخدات وغيره.

تتطلب عرض الشرائح هذه للجافا سكريبت.

تتطلب عرض الشرائح هذه للجافا سكريبت.

 

  • الستاير والإضاءة:

الستاير فى الشتا لازم تجمع بين حاجتين، تعزل البرد بليل وتدخل الشمس الصبح. نوع القماش والبطانة اللى بيحقق ده هو الستاير النايلون والبوليستر مع طبقة البطانة بلاك اوت اللى بتتفتح الصبح عشان تدخل الشمس وتتقفل بالليل علشان البرد.  

تتطلب عرض الشرائح هذه للجافا سكريبت.

الأباجورات والإضاءات الجانبية بتزود الشعور بالدفا فى البيت وبتوزع النور على المساحات والأركان المختلفة لأن سهل تغيير مكانها جوه البيت. ممكن توزعوا الأباجورات حولين الكنب فى اوضة الليفينج والصالة.

تتطلب عرض الشرائح هذه للجافا سكريبت.

    • الشبابيك:

    مهما كانت الستاير تقيلة، مش هتمنع البرد طول ما الفروق عريضة فى شبابيك البيت، لو صعب تغير الالوميتال، تقدر تسد فراغات الشباك من بره بسيليكون للشبابيك لأنه هيحل المشكلة من غير ما يأثر على شكل الشباك.

  • تتطلب عرض الشرائح هذه للجافا سكريبت.

  • التهوية:

الشتاء بيجيب معاه التساؤل ده.. لازم أجيب دفاية ولا ممكن استعمل التكييف بتاعى دافى؟

لو التكييف بتاعك سخن وبارد، هيكون موفر للكهربا أكتر من الدفاية وهيوزع الدفا على المكان كله بس لو لازم تشترى دفاية، يبقى لازم توزع الدفايات فى أطراف الغرفة لو الغرفة واسعة أو تكتفى بدفاية واحدة للمساحات الأصغر.

تتطلب عرض الشرائح هذه للجافا سكريبت.

مع أن الدفايات الكهربا ارخص من الزيت بس الدفاية الزيت موفرة اكتر لانها مش بتبوظ بسرعة ومش بتحتاج تغير لها شمع كل شوية وكمان بتعتبر آمن من الدفاية الكهربا بس لازم الدفاية تكون بتقدر تتحكم فى درجة الحرارة.

أنواع الدفايات

 

  • اخرج جوه البيت:

طالما مش هتعرفوا تخرجوا كتير فى الشتا، يبقى حولوا البيت لأماكن خروج (كافيهات، بلاى ستيشن، جيم،..). خصصوا ركن للقراية مع المشروبات السخنة جنب شباك او بلكونة بفيو لطيف. وفى اوضة الليفينج، ممكن يتعمل ركن للعب البلاى ستيشن وركن للاسترخاء واليوجا فى اوضة النوم.  

تتطلب عرض الشرائح هذه للجافا سكريبت.

فصل الشتاء يعتبر فصل التجمعات العائلية الجميلة، استمتعوا بشتا ملئ بالدفء والراحة مع الأسرة.