6 نصائح لدولاب أوسع فى الشتاء

لبس الشتاء ليه رقى خاص مختلف عن لبس الصيف، بس الرقى ده ليه تمن فى الدولاب. مع إنه مريح وجميل بس كل قطعة منه بتستهلك مساحة كبيرة من الدولاب لدرجة أن نفس الدولاب اللى كان واسع ومريح فى الصيف، مش بيكفي لبس الشتاء. علشان تستغلي مساحة الدولاب كله وتلاقى اللى بتدورى عليه بسهولة، نظمي دولابك بشكل مختلف السنة دي، واحنا هنقولك إزاي.

زحمة دولاب الشتاء

حددى أهم اللبس بالنسبة لك الفترة دي:

كام مرة اكتشفتى لبس كتير فى الدولاب مش بيتلبس؟ كتير صح؟

في كل فترة في حياتنا بيختلف نوع اللبس اللي بنحتاج نستخدمه كتيرK أيام الجامعة البنطلون الجينز أو اللبس الكاجوال عمومًا بيبقى أهم حاجة بالنسبة لنا، لما بنشتغل بيبتدي اللبس الفورمال يبقى ليه الأولوية في الدولاب، ولما بتتخطبي أو تتجوزي نوع اللبس اللي بيبقى ليه الأولوية برده بيختلف وعلشان كده لازم كل فترة تبصي في دولابك وإيه اللبس اللي عندك وتوضبيه حسب احتياجاتك.

تنظيم دولاب الشتاء

استخدمي الشماعات متعددة الاستخدمات

لأن لبس الشتا بياخد تقريبًا ضعف المساحة اللي بياخدها لبس الصيف في الدولاب، في شوية حلول ذكية ممكن تستخدميها تخليكي تحطي ضعف اللبس في نفس المساحة زي: الشماعات المتعددة الاستخدامات اللي بتخليكي تعلقي قطعتين أو أكتر على نفس الشماعة. هتلاقى فى ايكيا أشكال وأنواع مختلفة منهم.

تتطلب عرض الشرائح هذه للجافا سكريبت.

  • تعلقي ولا تطبقي:
  • مش لازم تعلقى كل لبسك، شوفي ايه اللبس اللي مش بيحتاج يتكوي وده اللي تحطيه في الدرج بتاع الدولاب زي: السويت شيرتات والبلوفرات الصوف والكشمير لأنها ممكن تتفرد وتبوظ لما تتعلق.

تنظيم الدولاب فى الشتاء

أما اللبس اللي بيحتاج أنه يبقى مفرود طول الوقت ده اللي هندليه الأولوية في التعليق زي: الجواكت الجلد وال coats والجواكت الفورمال.

كيفية تنظيم الدولاب فى الشتاء

ولو الأرفف فى الدولاب عميقة وتستحمل لبس أكتر، حطي فيها اللبس القديم شوية اللى مش هيتلبس كتير.

خصصي مكان للجزم:

لأنك محتاجة تستغلى كل مساحة فى الأوضة، اشترى منظم للجزم يتعلق ورا الباب علشان يشيل الجزم كلها. 

تتطلب عرض الشرائح هذه للجافا سكريبت.

بالنسبة للبوتات والجزم الطويلة في كذا طريقة ممكن تساعدك تحافظي عليهم من غير مياخدوا مساحة كبيرة زى الواضح فى الصور:

تتطلب عرض الشرائح هذه للجافا سكريبت.

 

  • خصصي مكان للشنط:

فى طرق كتير اوى تقدرى تنظمى بيها الشنط بتاعتك، ممكن عن طريق انك تشترى شماعات او منظمات مخصوصة للشنط مش بتحتاج تدخل فى الدولاب او بتستهلك مساحة صغيرة منه أو ممكن تستعملى علب الجزم والصناديق اللى مش محتاجاها علشان تجمعى اكتر من شنطة فى مكان صغير.

تتطلب عرض الشرائح هذه للجافا سكريبت.

استخدمي مُنظم الاكسسوارت

الاكسسوارت زي: الطرح والشالات والاسكارفات بالرغم من أنها صغيرة إلا أنها من الحاجات اللي بتاخد مساحة كبيرة لو مش متنظمة صح. ودول ليهم طريقة سهلة أنك تستخدمي شماعات متعددة الاستخدامات بأشكال مختلفة فى مكان تعليق واحد بس.

تتطلب عرض الشرائح هذه للجافا سكريبت.

وفرى وقت رايق لتنظيم دواليب بيتك فى بداية الشتاء واستمتعى بأناقة الشتاء مع دولاب مريح ومنظم وواسع مهما كانت مساحته.