8 طرق إزاي بيتك يبقى أنيق وفي حدود الميزانية

في ناس كتير فاكرين أن علشان يبقى بيتهم في منتهى الأناقة لازم يبقى عندهم ميزانية ديكور عالية جدًا ويجيبوا مهندس ديكور مخصوص علشان يظبطلهم البيت، لكن الحقيقة أن في طرق كتير أوي ممكن تحصلي بيها على بيت أنيق وشيك زي اللي طول عمرك بتتمنيه بميزانية قليلة.

مصممين الديكور على مدار السنين اللي فاتت شاركوا معانا شوية أساسيات بتخلي أي بيت شكله أنيق من غير متصرفي كتير، بداية من المخدات والدهان إلى الستائر والأرضيات الخشبية. كل دي أفكار وحلول بسيطة ممكن تغير تمامًا من شكل بيتك. تعالوا نشوف إزاي:

1- حلية السقف والأرض (الكرانيش)
الاهتمام بالتفاصيل بيفرق أوي في شكل البيت، كرانيش السقف من الحاجات اللي مش هتبقى موضة قديمة المهم تنفذيها صح! لما بنسيب السقف من غير كرانيش بيدي إحساس أنه لسة ناقص تشطيب وأنه مش جاهز. الكرانيش بتربط بين الحيطة والسقف بشكل جميل! ملحوظة: حاولوا تنوعوا في شكل الكرانيش اللي هتحطوها في البيت ومتنسوش برده “السفل” و”سرة السقف” … إلخ. كلها حاجات مش غالية بس بتفرق أوي في شكل البيت.

افكار-حديثة-لتزيين-المنزل

2- الدهان
واحد من أهم الحاجات الأساسية اللي بتتحكم في شكل البيت هو الألوان! في اختيارين أساسين: الألوان الغامقة الجريئة أو الألوان الناعمة أوي. من المهم أن احنا نبقى فاهمين أوي تدرج الألوان لما نيجي نختار الدهان لأن ده هو المتحكم الأساسي في شكل البيت.
نصيحة عامة: ادهنوا الأبواب الداخلية للبيت “أسود” ده دايمًا بيدي إحساس بالأناقة والرقي، ولو عملتوا كده حاولوا في الأوض دي تيجبوا قطعة أو قطعتين ديكور يبقى لونهم برده أسود علشان تربطي الديكور الداخلي كله ببعضه.

2_2

3- المخدات – راحة وأناقة
الخداديات في البيت ليها وظيفتين: راحة وشياكة، بشرط نختارهم صح! أولًا: حجم الخددية لازم حجمها مناسب للكنبة أو الكرسي اللي هتتحط عليه وتكون كبيرة كفاية علشان نعرف نسند عليها! ابعدوا عن المقاس التقليدي للخددية اللي هو من 12 ل 18 إنش، اختاروا حاجة أكبر يبقى حجمها من 22 ل 24 إنش! حاجة كمان الخداديات المنفوشة بتدي شكل أحسن وأكثر أناقة.

افكار-لديكور-المنزل

4- الستائر
الستائر عنصر لا غني عنه لما نيجي نتكلم عن الديكور! البيت اللي مفيهوش ستائر بتحسه أنه فاضي وناقصه حاجة دايمًا. الستائر سعرها مش غالي خالص ولو اخترنا الألوان والنوع صح هتفرق معانا أوي في شكل البيت. حاولوا تختاروا من بين الأنواع دي: الحرير والكتان والقطن، لكن البوليستر والقماش الصناعي بيبقى شكلهم رخيص! وممكن برده تجربوا الستائر الخشبية.

طرق-تزيين-المنزل

5- الإضاءة
وحدات الإضاءة حاجة من الحاجات المهمة اللي بتفرق أوي في شكل البيت! عاوز وحدات إضاءة فريدة من نوعها وأنيقة وسعرها كويس جرب تروح محلات الأنتيكة اللي بتبع أثاث مستعمل هناك ممكن تلاقي حاجت شكلها تحفة بسعر معقول أوي! ممكن تعملوا حركة تانية زي أنك تجيب نجفة قديمة وتحط حواليها قرص طبلة مفرغ علشان تبقى نجفة مودرن بسعر قليل. كمان حاولوا يبقى فيه تنوع يعني الأباجورات ووحدات الإضاءة اللي بتبقى في الأرض وبتتحط على على الحائط وفي السقف بتفرق أوي في شكل البيت.

افكار-لتزيين-المنزل

6- الأرضيات
باختصار الأرضيات الخشب هي الحل العملي والأمثل وشكلها أقيم وأشيك بكتير عن السجاد أو السيراميك. عادة خشب البتولا وخشب البلوط بيبقى أرخص من خشب الكرز. يفضل أن أنت تختار ألوان غامقة، وكمان أن في بعض المناطق زي الليفينج أو السفرة تحط سجادة صغيرة علشان تربط بين التصميم الكلي للبيت.

الارضيات-الخشبية

7- إكسسوارت المنزل
ولأن أدق التفاضيل هي اللي بتفرق في الشكل النهائي، فالإكسسوارات المنزلية حاجة مهمة جدّا بتغير الشكل العام للبيت وبتدي له بهجة ومش غالية، في حاجات شكلها حلو أوي وسعرها معقول جدّا. خليكوا دايمًا مع اللون “الذهبي” بيدي إحساس بالأناقة بس أهم حاجة يبقى توزيعه صح في الأوضة وميبقاس كتير يعني ممكن نجيب: براويز لزنها ذهبي أو مرايات الإطار بتاعها ذهبي أو طربيزة طويلة مودرن يبقى لونها ذهبي. والحلو في اللون ده كمان أنه بيليق على كل الألوان ايًا كان لون الدهان اللي أنت مختاره.

اكسسوارات-المنزل

8- الأثاث
مين قال أن أنتوا لازم تيجيبوا ليفينج روم كاملة علشان يبقى بيتك شكله حلو، بالعكس أنت ممكن تجيبي كنبة وكرسيين يبقوا نفس الاستايل وألوانهم مختلفة وتحطيهم مع بعض ويبقى شكلهم أحلى من الليفينج روم.
المهم وأنتوا بتختاروا العفش تختاروا الحاجة اللي شكلها حلو وقيم حتى لو هتبقى مستعملة! أحسن متبقى رخضية وجديدة..

اثاث-حديث-للمنزل

المدونة صممت لغايات تثقيفية فقط، وتهدف إلى تأمين معلومات عامة وفهم عام لمحتواها بما في ذلك القوانين والأنظمة المشار إليها؛ وليس لتأمين نصيحة قانونية دقيقة. لا يجب استخدام المدونة كبديل عن نصيحة خبير مختص ومؤهل.