دليلك إلى عقارات مصر

رحلة البحث عن شقة! كتير بيدوروا دلوقتي على شقق للبيع أو للإيجار وبيبقوا غالبًا محددين ميزانية معينة. ومش عارفين إيه الأماكن الحلوة أو الكمبوند اللي ممكن يشتروا أو يأجروا فيه ويبقى بنفس سعر بعض المناطق التقليدية اللي كتير منها بقى زحمة ومستوى المعيشة والخدمات فيه مش حلو أوي.

علشان كده عملنا بحث وجمعنا لكم قائمة بأكثر الأماكن اللي عليها طلب وأسعار الشقق والوحدات السكنية في الأماكن دي:

أولًا: عقارات للبيع:

عقارات مصر للبيع

حسب الإحصائيات أكتر أنواع العقارات الناس بتدور عليها هي شقق للبيع في المناطق دي:

يتميز منطقة الشيخ زايد بأن فيها وحدات سكنية متنوعة ومختلفة بتناسب جميع المستويات:

تتراوح اسعار الشقق في الشيخ زايد ما بين 100 ألف جنيه وحتى 500 ألف جنيه ، لمساحات تبدأ من 70 متر مربع إلى 165 متر مربع. طيب هتلاقيها فين الأسعار دي؟ ركز في المجاورات الأولى والثانية والثالثة والخامسة.

كمان أسعار الفيلات في منطقة الشيخ زايد بتتراوح من 800 ألف جنيه وحتى 30 مليون جنيه، لمساحات تبدأ من 90 متر مربع وحتى 2000 متر مربع.

من أحسن الأماكن اللي ممكن تدور فيها في زايد هي: كمبوند زايد جاردنز وكمبوند آلجريا وبيفرلي هيلز والخمايل.

أكتر المدن الجديدة اللي عليها إقبال من كل الفئات المجتمعية والحقيقة أن ناس كتير بتعرف تلاقي اللي هي عاوزاه وبأسعار معقولة جدًا هناك:

يعني مثلُا، هتلاقي اسعار الشقق في القاهرة الجديدة  بتبدأ من 450ألف جنيه وحتى 7 مليون جنيه، بمساحات مختلفة تبدأ من 60 متر مربع وحتى 540 متر مربع.

لو هنتكلم عن الأسعار المتوسطة اللي بتبدأ من 450ألف جنيه  إلى 700 ألف جنيه  جنيه، يبقى هنركز على أماكن زي: التجمع الأول والثاني والثالث والرابع وبعض المناطق في الخامس: كحي الياسمين واللوتس. 

أما عن اسعار الفيلات والتاون هاوس في القاهرة الجديدة فهي أغلى نسبيًا من الشيخ زايد، فهي بتبدأ من 1 مليون جنيه وحتى 18 مليون جنيه. الأسعار المتوسطة اللي بتبدأ من مليون جنيه هتلاقيها في الرحاب وكموباند النخيل ومشاريع صبور وزهرة التجمع وهايد بارك.

مدينة نصر زاد الإقبال عليها في الفترة الأخيرة علشان الكمبوند الجديد اللي بيتبني هناك ” كمبوند بريمييرا “.

تبدأ اسعار الشقق في مدينة نصر من 300 ألف جنيه وحتى 3 مليون جنيه في أكثر المناطق حيوية في مدينة نصر.هتلاقي شقق باسعار متوسطة بداية من 300 ألف وحتى 500 ألف جنيه في أماكن زي: الحي السادس والحي الثامن والعاشر والمنطقة التاسعة وشارع عباس العقاد.

ثانيًا: عقارات للايجار

عقارات مصر للايجار

تاني نوع عقارات الناس بتدور عليه هو شقق للايجار، وأكتر الأماكن اللي بيدوروا فيها هي مناطق وسط البلد، لأنها قريبة من كل المصالح الحكومية والأشغال. البعض بيفتكر أن أسعار الإيجارات في المناطق دي هتبقى غالية، لكن على عكس المعتقد اسعار الايجارات في أماكن معينة هناك عادية جدًأ.

أسعار ايجارت الشقق بتبدأ من: 3000 جنيه/الشهر وحتى 20 ألفج جنيه، وده بيعتمد على مساحة الشقة ومكانها وإذا كانت مفروشة ولا لأ.

أسعار ايجارات الشقق المفروشة في الدقي بتبدأ من: 2000  جنيه/الشهر. في أماكن  زي: شارع المتحف الزراعي وشارع الدقي ومنطقة نادي الصيد.

أسعار ايجارات الشقق المفروشة في المهندسين بتبدأ من: 2000  جنيه/الشهر. في أماكن زي: شارع الحسيني وشارع شهاب وشارع النيل وشارع الخليل وشار لبنان.

الطلب على الايجارات في المنطقتين دول كتير جدًا، لأن فيهم شقق إيجار قديم كتير. وأسعار ايجارات الشقق بتبدأ هناك من: 500  جنيه/الشهر. والشقق بتكون على شوارع متفرعة من الشارعين الرئيسين فيصل والهرم.

قبل متمضي عقد إيجار أي شقة شوف الفرق بين الإيجار القديم والإيجار الجديد وخد بالك كويس أوي من بنود العقد.

المدونة صممت لغايات تثقيفية فقط، وتهدف إلى تأمين معلومات عامة وفهم عام لمحتواها بما في ذلك القوانين والأنظمة المشار إليها؛ وليس لتأمين نصيحة قانونية دقيقة. لا يجب استخدام المدونة كبديل عن نصيحة خبير مختص ومؤهل.