الإيجار القديم VS الإيجارالجديد

شقق ايجار قديم ولا شقق ايجار جديد

كتير مننا لما ييجي يدور على شقة للايجار، بيبقى محتار ياخد شقة إيجار جديد ولا إيجار قديم. والفترة اللي فاتت انتشرت أقاويل كتير إن قانون الإيجار القديم أحسن لأنه أرخص وأوفر، وأن مدة العقد غير مشروطة بعكس الإيجار الجديد اللي أقصى مدة للعقد فيه 9 سنوات. وده طبعًا مش صح، تعالوا نشوف الفرق بين قانون الإيجار القديم اللي كان معمول بيه لحد سنة 1996 وقانون الإيجار الجديد اللي صدر في مارس من نفس السنة وتشوف ايه المناسب ليك:

قانون الإيجار القديم

قبل عام 1996 كان قانون الإيجار القديم المعمول به، بيدي الحق للمستأجر أنه يأجر الشقة مدى الحياة ويورثها من بعديه لأولاده سواء بنات أو ولاد بنفس القيمة الإيجارية – يعني السعر ده مش هيتغير طول عمرك -. وده كان بيتم ازاي؟ عن طريق أن هم يكتبوا كلمة “مشاهرة” في عقد الإيجار – أي مدى الحياة -. في شهر مارس من نفس السنة 1996 أصدرت الحكومة قرار بوقف العمل بقانون الإيجار ده، إلا في حالات استثنائية اللي هم كانوا مضوا العقد بالفعل.

 لسة في شقق قديمة في مناطق معينة بتتأجر بقانون الإيجار القديم اللي بيديك الحق تورث الشقة لأولادك، لكن في الحالة تدي أنت بتدفع خلو لا يقل عن 50 ألف جنيه.

ابحث عن شقق للإيجار في الهرم بأسعار متنوعة

قانون الإيجار الجديد

ده القانون اللي احنا كلنا مفروض ماشيين بيه في مصر واللي بينص على أن “المستأجر ينتفع بشيء معين لمدة معينة لقاء أجر معين”، والمدة دي لازم بتتجدد كل فترة وممكن كمان يتغير سعر الإيجار اللي أنتوا اتفقتوا عليه كل مدة معينة تزيد أو تقل حسب أسعار العقارات والصيانة والكهرباء والغاز…إلخ.

أما الناس اللي بتقول أن مدة إيجار الشقة في العقود الجديدة 9 سنوات بس ده غلط، أنت ممكن تأجر شقة ل 100 سنة قدام طالما أن أنت كاتب كده في العقد ومتفق مع المالك على كده. طيب جت منين مدة ال 9 سنوات دي؟ الفكرة أن أنت علشان تعمل إثبات تاريخ للعقد في الشهر العقاري لازم مدة الإيجار متكونش أكتر من 9 سنوات، وممكن بعد كده تحل الموضوع بينك وبين المالك بالاتفاق.

قبل التوقيع على عقد الإيجار ضع في اعتبارك ما يأتي:

  • عقد الإيجار لو مكتوب في كلمة “مشاهرة” ده مش معناه أنه عقد إيجار بقانون قديم لأن القانون ده اتلغى، ده معناه أن مدة العقد شهر واحد فقط.
  • عقد الإيجار لازم يكون متحدد فيه مدة الإيجار وميتكبش فيه (سنة وتجدد تلقائيًا) لأن في الحالة دي بيعتبر العقد باطل.
  • مفيش مدة معينة لعقد الإيجار: يعني فكرة أن عقد الإيجار بيكون لمدة 9 سنوات فقط!دي مش حقيقة المدة ممكن تطول زي م أنت عاوز بس أهم حاجة تبقى محددها في العقد.

المدونة صممت لغايات تثقيفية فقط، وتهدف إلى تأمين معلومات عامة وفهم عام لمحتواها بما في ذلك القوانين والأنظمة المشار إليها؛ وليس لتأمين نصيحة قانونية دقيقة. لا يجب استخدام المدونة كبديل عن نصيحة خبير مختص ومؤهل.