حكاية حي العجوزة

العجوزة مش ست عجوزة، دي نازلي هانم بنت سليمان باشا… تعالوا نعرف إيه هي حكاية حي العجوزة والسبب ورا تسمية الحي وايه أهم المعالم وأفضل العقارات في الحي:

العجوزة دي نازلي هانم بنت سليمان باشا الفرنساوي اللي أسس الجيش المصري في عهد محمد علي. اتجوزت رئيس الوزراء المصري “شريف باشا” وده كان واحد من أغنياء وأعيان البلد في الوقت ده وخلفوا بنت سموها “توفيقية”. شريف باشا كان بيمتلك أكترمن 30 فدان على النيل، وكان عنده أمنية أنه يبني مسجد في ركن الأرض دي على النيل (قريب من كوبري الجلاء الآن) لكنه مات قبل م يحقق الأمنية دي.. فقررت زوجته نازلي هانم إنها تحقق أمنية زوجها وتبني المسجد في نفس المكان اللي هو كان عاوزه؛ وكان سنها في الوقت ده 90 سنة ورغم كده كانت بتنزل وتشرف على أعمال بناء المسجد بنفسها وده اللي خلى أهالي المنطقة يسموا المسجد ده “مسجد العجوزة” وبعدين المنطقة كلها اتسمت العجوزة.

موقع حي العجوزة

حي العجوزة من الأحياء السكنية الراقية في محافظة الجيزة، ورغم تمركزه في وسط المدينة إلا أن شوارع الحي بتتميز بالهدوء… وده اللي بيخلي كتير من السكًان المصريين والمغتربين عاوزين يسكنوا فيه. حي العجوزة مرتبط بمصر كلها عن طريق شبكة طرق واضحة ومعروفة:

  • كوبري 6 أكتوبر: اللي بيوصل إلى ميدان التحرير ومدينة نصر ومصر الجديدة وميدان رمسيس.
  • كوبري 15 مايو – المحور: اللي بيوصل إلى ميدان العتبة ومدينة 6 أكتوبر والشيخ زايد.

أما المناطق زي المهندسين والدقي والزمالك فدي قريبة جدًا من حي العجوزة، المهندسين مثلًا بيفصل بينها وبين العجوزة شارع جامعة الدول العربية وشارع البطل أحمد بن عبد العزيز – ودول من أكبر الشوارع التجارية في المهندسين – أما حي الدقي فبيفصل بينه وبين العجوزة شارع النيل.

وبالرغم من أن حي العجوزة مفيهوش أماكن خروج وفسح كتير إلا أن قربه من المهندسين والدقي والزمالك اللي فيهم كل المحلات التجارية والمطاعم والكافيهات والمولات والسينمات وصالات الجيم بيزود من إقبال السكان اللي بيدورا على شقق للبيع بالعجوزة.

أهم الشوارع والمناطق في حي العجوزة

حي العجوزة من أقدم الأحياء السكنية في محافظة الجيزة وعلشان لسة في ناس كتير بيدوروا على شقق للبيع وللايجار فيه، حبينا نجمع لكم قائمة بأهم وأكثر الشوارع/الميادين شهرة في حي العجوزة وأهم المرافق والخدمات الموجودة في كل شارع/ميدان وكمان متوسط سعر المتر في المنطقة:

أهم الشوارع:

  • شارع النيل: من أهم المرافق الموجودة فيه مستشفى الشرطة ومستشفى العجوزة وكافيتريا نعمة باي؛ متوسط سعر المتر: 8771 جنيه.
  • شارع الغيث: متوسط سعر المتر 3636 جنيه.
  • شارع عبد المنعم رياض: من أهم المرافق الموجودة فيه برج الأطباء؛ متوسط سعر المتر 5000 جنيه.
  • شارع شاهين: من أهم المرافق الموجودة فيه مجموعة عز العرب للسيارت والبنك الأهلي المصري؛ متوسط سعر المتر 3500 جنيه (للشوارع الجانبية المتفرعة من الشارع).
  • شارع أبو المحاسن الشاذلي: متوسط سعر المتر 4642 جنيه.

ومن أهم الميادين هناك:

  • ميدان سفنكس: متوسط سعر المتر 9400 جنيه.
  • ميدان أسوان: متوسط سعر المتر 8500 جنيه.

شوف من هنا أفضل شقق للبيع في العجوزة بأسعار تبدأ من 550,000 جنيه.

 

المدونة صممت لغايات تثقيفية فقط، وتهدف إلى تأمين معلومات عامة وفهم عام لمحتواها بما في ذلك القوانين والأنظمة المشار إليها؛ وليس لتأمين نصيحة قانونية دقيقة. لا يجب استخدام المدونة كبديل عن نصيحة خبير مختص ومؤهل.