اعرف التكلفة الحقيقية للبيع والايجار وخد قرار

قرار أنك تسكن ببيت ايجار أو تمليك له مميزات و عيوب ومهم جداً أنك تعرفهم. لكن فى النهاية، العامل الأساسي وراء قرارك النهائي يعتمد بشكل كبير على ميزانيتك المتاحة فى الوقت الحالى علشان كده لازم تتعرف على كل التكاليف المرتبطة بكل قرار منهم.

تأجر ولا تشترى

تكاليف التمليك تنقسم ل3 أنواع:
تكاليف إستلام تدفعها لتتملك البيت، وتكاليف دورية لا تنتهي بتملك البيت، تكاليف تدفعها مرة واحدة.

-تكاليف الإستلام:

1) العربون: لو بتشترى بيتك من مالك سابق، أول مبلغ بتدفعه للبائع عادةً بيكون العربون كنوع من أنواع تأكيد جدية نية الشراء و عادةً بيكون المبلغ بسيط جداً بيتم الإتفاق عليه بالتراضى بين الطرفين.

2) الدفعة الأولى أو المقدم: يعتبر المقدم أكبر مبلغ بتدفعه فى حالة التقسيط وبيكون عادةً حوالى نسبة 20% من المبلغ الأصلي.

3) الضريبة العقارية: تملك العقارات يتطلب دفع ضريبة عقارية ككل التعاملات التجارية.

تكاليف التمليك

-تكاليف دورية:

1) دفعات القرض أو القسط: فى أغلب الأحيان يصعب على المشتري دفع كامل مبلغ البيت وقت الإستلام فيدفع المشتري أقساط شهرية للبنك أو الجهة المتملك منها بالإضافة إلى زيادة مبلغ الفوائد الخاصة بالتقسيط.

2) مصاريف الصيانة: عكس الإيجار، أنت ملزم بمصاريف الصيانة الدورية الخاصة بالعقار اللي أنت بتملكه زي السباكة والكهرباء … إلخ.

3) مصاريف المرافق والخدمات: توصيل الانترنت و التليفون أو الغاز وغيره.    

تكاليف التمليك

-تكاليف تدفع مرة واحدة:

1) تكاليف تشطيب المنزل.

2) تكاليف فرش اثاث المنزل.

3) تكاليف نقل الأثاث و التصليحات.

مصاريف التمليك

على العكس، تعتبر التكاليف المقدمة لتأجير بيت، أقل من تملكه لكن التكاليف الدورية عادةً بتكون أكتر.

-تكاليف التأجير:

1) مبلغ تأمينى: لما تيجي تأجر أي بيت بتدفع تأمين شهر أو شهرين ولكن بتاخدهم تاني لما تنقل علشان يضمن صاحب البيت سلامة بيته خلال سنين تأجيره.  

2) مبلغ شهر ايجار كمقدم: بعض المستأجرين بيطلبوا دفع شهر مقدم، بعد كده الفلوس اللي بتدفعها بتكون ثمن إقامتك.

3) تكاليف نقل الأثاث: كمستأجر، بتدفع ثمن نقل أثاثك للبيت الجديد و بعد كده ثمن نقله مرة تانية لما تنتقل لبيت جديد بعد انتهاء عقد الإيجار.

4) تكاليف إصلاحات أو إعادة تشطيب: فى بعض الأحيان قد تحتاج لإعادة دهان البيت أو غيره فتخسر فلوس الإصلاحات حين ترك البيت.  

بيوت للإيجار

-تكاليف دورية:

1) إيجار شهرى.

2) مصاريف المرافق و الخدمات كالكهرباء وغيره.

3) زيادة سنوية على الإيجار الشهرى.

تكاليف دورية للإيجار

وبشكل عام، تكلفة الإيجار لمدة العقد (من سنة ل 5 سنين) تعتبر بسيطة بالنسبة للتمليك وخاصةً أن الإيجار الشهرى فى الأماكن المناسبة قد يبدأ من 2500 جنيه فقط لكن تراكم المبالغ الشهرية للإيجار يعتبر خسارة غير محسوبة على عكس تكاليف أقساط التمليك التي تتلاشى خلال تلك المدة لتعطيك حرية التمتع بعقارك مدى الحياة.

تكاليف الإيجار والبيع

وفى النهاية، تقدر تقارن بنفسك بين اسعار عقارات للبيع فى مصر و عقارات للايجار فى مصر فسواء قررت تأجر أو تشترى، التكلفة المدفوعة للبيت بتكون أكبر من السعر الحقيقي له لكن أكبر ميزة لتملك بيت هو أن كل مبلغ بتدفعه يعتبر استثمار تقدر تستفيد به بعد كده على عكس الإيجار، كل مبلغ بتدفعه بيكون تمن لإقامتك الحالية بس وعلى الناحية الأخرى يعتبر الإيجار حل مثالي للشباب فى بداية حياته كحل مؤقت لغاية ما تتوفر له القدرة المالية للاستثمار.  

تأجر ولا تشترى

المدونة صممت لغايات تثقيفية فقط، وتهدف إلى تأمين معلومات عامة وفهم عام لمحتواها بما في ذلك القوانين والأنظمة المشار إليها؛ وليس لتأمين نصيحة قانونية دقيقة. لا يجب استخدام المدونة كبديل عن نصيحة خبير مختص ومؤهل.