افكاراقتصادية لتزيين المنزل

الشتا دخل وجه معاه الاحتفالات والأعياد! شهر ديسمبر عمومًا معروف أنه شهرالأعياد لأنه في مناسبات كتيرة أوي زي: المولد النبوي والكريسماس ورأس السنة الميلادية. وده أحلى وقت للمة العيلة والأصحاب وطبعًا لازم البيت يبقى متضبط وفيه زينة وجاهز للاستقبال. جبنالكم أفكار إزاي تعملوا الزينة و ديكور المنزل بنفسكم وبأقل التكاليف:

  • الفاكهة

Fruit candle

100 قطعة – 50 جنيه

استخدمي الفاكهة لتزيين البيت وتربيزات الأكل. بمنتهى البساطة بنجيب سكينة الفاكهة ونشيل قلب الفاكهة ونحط جواها شمعة. هتخلي المكان اللي هي محطوطة فيه حلو أوي وكمان هعمل ريحة حلوة أوي في المكان.

  • المكسرات

Fruit-Vase

فازة – 29 جنيه

الجوز والتوت البري وعين الجمل والبندق وكل أنواع المكسرات ممكن تستخدميها بطريقة جديدة ومبتكرة علشان تخلي شكل السفرة حلو. هاتي فازة إزاز طويلة (20 – 30 سم) وحطي جواها فاكهة مجففة والمكسرات وممكن كمان شمعة صغيرة معاهم.

  • نوري بيتك

Lightning

إزازة ملونة – 75 جنيه

الإضاءة واحدة من العوامل الأساسية اللي بتعكس جمال البيت. ممكن لو عندك أي أزايز قديمة تدخلي فيها سلك نور. وتحطيها على السفرة أو أي ترابيزة في البيت وممكن كمان على الأرص هيبقى شكلها حلو أوي.

  • شجرة الكريسماس

  شجرة الكريسماس

    فازة – 95 جنيه       أعواد مجففة – 29 جنيه

لو مفيش ميزانية أن إحنا نجيب شجرة السنة دي، ممكن نعمل فكرة جديدة! كل اللي هنحتاجه فازة قديمة أو أي حاجة كبيرة تستحمل نحط فيها فروع شجر أو ممكن تجب سلك جامد وتغطيه بزينة خضراء. وتحطهم جوا الفازة وتعلق عليهم الزينة وكل واحد يكتب ذكرى حلوة عن اليوم.

  • مع اللمة أحلى

Family

كل حاجة مع اللمة أحلى سواء عيلة وأصحاب، هاتوا صور أصحابكم أو عيلتكم وحطوها على السفرة وأنتوا متجمعين. الزقوا الصور بصلصال على عصاية خشب وثبتوا العصاية على قطعة فلين أو صلصال في صينية الكيك اللي بتلف علشان تبقى كلكوا شايفين الصور.

شوف أفكار تانية لتزيين المنزل بنفسك من هنا: DIY

بروبرتي فايندر موقع عقارات مصر الأول – اشتري بيتك من عندنا 

المدونة صممت لغايات تثقيفية فقط، وتهدف إلى تأمين معلومات عامة وفهم عام لمحتواها بما في ذلك القوانين والأنظمة المشار إليها؛ وليس لتأمين نصيحة قانونية دقيقة. لا يجب استخدام المدونة كبديل عن نصيحة خبير مختص ومؤهل.