أغلى 10 شقق في العالم في 2016

شراء الشقق والعقارات بقى من أهم أوجه الاستثمار اللي بيتجه ليها كبار وصغار المستثمرين. وده لأن العقارات من آمن الاستثمارات حاليًا مش بس في مصر لأ ده في العالم كله، لأن على طول سعرها بيغلى ويوم ميبتدي يقل هتوصل لنفس القيمة اللي أنت اشتريت بيها أصلًا. علشان كده بنتابع دايمًا حركة السوق العقارية في العالم آخر الأسعار والتصميمات والمشاريع السكنية الجديدة. وانهاردة، جمعنا لكم قائمة بأغلى الشقق في العالم لعام 2016، بأسعارها وأماكنها وشكلها من جوه:

  • “وان هايد بارك” لندن

One Hyde Park 3 One Hyde Park 5

شقة (بنتهاوس) في ناطحة سحاب في هايد بارك في لندن قيمتها: 226.9 مليون دولار. تحتوي الشقة على: نموذج ملعب جولف، وسينما خاصة وملعب سكواش.

  • 432 بارك أفينيو – نيويورك

Park-Avenue-5 Park-Avenue-6

شقة (بنتهاوس) قيمتها: 95 مليون دولار. الشقة موجودة في واحدة من أطول ناطحات السحاب في مدينة مانهاتن في الولايات المتحدة، وفيها: 6 أوض نوم، و 7 حمامات ومكتبة كبيرة.

  • One57 – نيويورك

One75-3

شقة (بنتهاوس) قيمتها: 90 مليون دولار. الشقة موجودة في أطول مبنى سكني في مدينة نيويورك، المبنى طوله 1004 قدم وفيه 95 شقة ووسائل رفاهية كتير زي: مركز لليوجا ومركز خاص لرعاية الحيوانات الأليفة.

  • برج South Bank – لندن

South-bank-tower-5

 

 

South Bank Tower2

شقة (بنتهاوس) قيمتها: 90 مليون دولار. برج South Bank عبارة عن 41 دور فيه 191 شقة سكنية سوبر لوكس، المبنى موجود على نهر التايمز ويطل على London Eye – واللي هي ساقية كبيرة  ومعروفة برده باسم عجلة الألفية -.

  • تور أوديون – موناكو

Tour Odeon1

Tour Odeon2

الشقة قيمتها: 65 مليون دولار.

  • أوبوس هونج كونج – الصين

OPUS-Hong-Kong-Frank-Gehry-2

Opus Hong Kong2

المبنى عبارة عن 12 دور فيه جميع الكماليات والرفاهيات اللي ممكن تفكر فيها: نظام لإعادة تدوير مياه الأمطار علشان تُستخدم في الري، وفيه أجهزة لشحن السيارات الكهربائية.

الشقة اللي بنتكلم عنها موجودة في الدور الثامن من المبنى ده، وبتعبر أغلى شقة في المدينة حيث أن قيمتها: 58.6 مليون دولار.

  • 56 ليونارد – نيويورك

56 Leonard2 56 Leonard3

 شقة (بنتهاوس) قيمتها: 47 مليون دولار. الشقة موجودة في واحد من أحلى وأجمل المباني السكنية في مانهاتن، في مدخل المبنى فيه منحوت من أعمال أنيش كابور وسينما خاصة وحمام سباحة عمقه 75 قدم.

  • كليرمون ريزيدنس – سنغافورة

Untitled-1

بنتهاوس موجود في أطول ناطحة سحاب في سنغافورة، طولها 290 متر. اللي قام بتصميمها نفس المهندس اللي الي صمم برج خليفة في دبي وبرج التجارة العالمي في نيويورك. الشقة قيمتها: 47 مليون دولار.

  • الألف متحف – ميامي

One Thousand Museum2

One Thousand Museum4

“الألف متحف” هو برج سكني وترفيهي موجود في منتصف ميامي في ولاية فلوريدا. سعر الشقة (بنتهاوس) فيه 45 مليون دولار. المبنى هيغير مفهوم السكًان عن الرفاهية وحياة ال 5 نجوم لأن فيه مراكز لياقة بدنية وأماكن خاصة للساونا وحمامات الشمس ومسرح وقاعة سينما خاصة…إلخ.

  • وان ماديسون – نيويورك

One-madison-4

One Madison2

وان ماديسون مبنى سكني زجاجي في مدينة نيويورك، سعر البنتهاوس فيه: 43 مليون دولار. المبنى ساكن فيه مشاهير من أمريكا والبرازيل زي لاعب الوسط في فريق أمركيا لكرة القدم ” توم برادي” وعارضة الأزياء البرازيلية  “جيزيل بوندشين”.

عقارات للبيع في مصر بأسعار تبدأ من: 200,000 جنيه 

المدونة صممت لغايات تثقيفية فقط، وتهدف إلى تأمين معلومات عامة وفهم عام لمحتواها بما في ذلك القوانين والأنظمة المشار إليها؛ وليس لتأمين نصيحة قانونية دقيقة. لا يجب استخدام المدونة كبديل عن نصيحة خبير مختص ومؤهل.