طرق الاستثمار الذكي….

ليه العقار أذكى أنواع الاستثمار؟…

عندك فلوس وعاوز تستفيد بيها بدل متسيبها في البنك، بس مش عارف ايه أفضل وأذكى أنواع الاستثمار بالنسبة لك!! احنا هنقولك على أذكى وآمن طريقة تستثمر بيها فلوسك وأنت في مكانك. هنقولك على مشروع مكسبه مضمون مفيهوش نسبة خطر كبيرة زي المشاريع التانية..

اشتري عقار.. اشتري فيلا أو شقة أو محل أو حتى أرض! الاستثمار العقاري هو واحد من أنجح وأنشط أنواع الاستثمارات في العالم وده ليه عدة أسباب:

1- إن فلوسك دايمًا في إيدك وقت متعوزها هتلاقيها..
بعكس الاستثمار في شراء الأسهم مثلًا لازم تستنى لحد م الشركة اللي أنت مشتري فيها أسهم تبتدي تجيب أرباح علشان تاخد فلوس، ولو الشركة بتخسر وعاوز تبيع الأسهم هتبيعها طبعًا بسعر أقل.. علشان كده من مميزات شراء عقار:

1

2- أن سعر العقار لو مزادش مش هيقل..
يعني قيمة فلوسك زي مهي على مدار السنين، ودي ميزة تانية، أي حاجة تانية هتشتريها سواء سهم أو صك أو سند لو سعرها مزادش قيمتها بتقل. يعني لو اشتريت شقة انهاردة قيمتها 30000 بكرة لو مبيعتهاش بسعر وقيمة أعلى يبقى على الأقل هتبيعها بنفس القيمة. ده لأنك لما بتيجي تبيع العقار بتحسب سعر الأرض ومواد البناء … إلخ، بسعر اليوم اللي بتبيع فيه مش السعر اللي اشتريت بيه.

2

3- بيضمنلك دخل شهري ثابت..
لو عاوز تستثمر فلوسك في حاجة تضمنلك دخل شهري ثابت يبقى اشتري عقارسواء شقة أو مكتب أو أرض وأجره سواء لشركات أو أفراد وده هيحققلك ربح مضمون.

3

4- هتحافظ على رأس مالك..
لأن الاستثمار العقاري بيعتبر الضمان ضد موجات التضخم المالي.
حاليًا، السوق المصري بيشهد حالة ازدهار في سوق العقارات سواء على مستوى البناء أو على مستوى البيع والشراء.. في كتير من المناطق بدأت إقامة مشروعات وحدات سكنية جديدة ك كمباوند “لافيدا” في هليوبوليس وكمباوند “بريميرا” في مدينة نصر ومشروع “نيو جيزة” في السادس من أكتوبر. بننصحك دايمًا تشتري في الأماكن الجديدة مثل: التجمع الخامس و 6 أكتوبر ومدينة الرحاب والشروق؛ أو تحجز في المشاريع اللي تحت الإنشاء علشان أسعارها بتبقى أقل وربحها مضمون.

4

المدونة صممت لغايات تثقيفية فقط، وتهدف إلى تأمين معلومات عامة وفهم عام لمحتواها بما في ذلك القوانين والأنظمة المشار إليها؛ وليس لتأمين نصيحة قانونية دقيقة. لا يجب استخدام المدونة كبديل عن نصيحة خبير مختص ومؤهل.