دليل اسكندرية

محافظة الاسكندرية

الاسكندرية هي عاصمة الشط والهوا، يعني المصيف مع العيلة في الصيف وخروجتك أنت وصحابك في الويك اند في الشتا. صيف أو شتا اسكندرية ليها طعم مختلف المشي الكورنيش وكوبري ستانلي بليل والبليلة من الشيخ وفيق والعشا من ألبان سويسرا وحاجات تانية كتير. اسكندرية فيها تفاصيل كتير بتخليها أحلى وأحلى هي مش مجرد مصيف أو مكان حلو نقعد فيه يومين في الشتا، دي تاريخ وأماكن وعائلة. اللي يسكن في اسكندرية ميقدرش يسبها. هنتكلم عن كل التفاصيل اللي بتهمنا في اسكندرية بداية من أسعار الشقق المميزة وأماكنها لحد أماكن الأكل والخروج علشان لما نروح هناك نعرف نستمتع.

أولًا: الشقق (شقق للبيع بالاسكندرية)

شقق للبيع بالاسكندرية

ولأن اسكندرية مش بس مصيف أنت ممكن تروحها في أي وقت، معظم الناس دلوقتي بقوا يفضلوا أن هم يشتروا شقق هناك عن التأجير. وده ليه كذا ميزة:

  • أولًا: مش هتحتاج كل لما تحب تروح اسكندرية تقعد تدور على شقة كويسة بسعر كويس على البحر للإيجار. وغالبًا في المواسم ده بيبقى صعب جدًا
  • ثانيًا: استثمار هايل. ليه؟ لأنك ممكن ترجع ثمن الشقة في خلال سنين قليلة وده لأنك في الأوقات اللي أنت مش هتبقى قاعد فيها في الشقة ممكن تأجرها بنفسك عن طريق الانترنت.
  • ثالثًا: لو أنت من الزوار الدائمين لاسكندرية هتلاقي أن تمن الشقة أوفر بمراحل من تمن الإيجار اللي أنت بتدفعه كل زيارة.

 

ده، ياخدنا لحاجة تانية أقدر فين ألاقي شقق للبيع بالاسكندرية بأسعار معقولة وأماكن حلوة؟

اسكندرية متقسمة إلى 8 أحياء رئيسية: حي الجمرك وحي غرب وحي العجمي وحي شرق وحي المنتزه وحي العامرية وحي وسط ومدينة برج العرب. بيختلف كل حي في أسعاره حسب مكانه:

كامب-شيراز

  • سموحة ترعة المحمودية ،وبوكلة شارع ونجت، وشدس جانكليس والعصافرة وسيدي بشر بحري وحي حي الهانوفيل في العجمي: : أسعار الشقق هناك بتبدأ من 200,000 جنيه.
  • وفي ميامي كوبري 45، وشارع جمال عبد الناصر وميدان جهينة في سيدي بشر: أسعار الشقق بتبدأ من 450,000 جنيه.
  • وفي سيدي جابر وسان ستيفانو وعمارات الضباط في شارع مصطفى كامل ورشدي، وجليم وفلامينج في شارع أبوقير: الأسعار بتبدأ من 600,000 جنيه.
  • أما في سبورتنج وسموحة الشقق اللي بتبص على النادي على طول فالأسعار بتبدأ من 900,000 جنيه.

ولو بتدورا على شقق للايجارفي حدود ميزانية معينة دوروا في نفس الأماكن أو شوفوا من هنا:

ثانيًا: الخروج – المطاعم والكافيهات

وبعد منستقر ونلاقي الشقة، هندور على أماكن الخروج والأكل! والأكل قبل الخروج. هتلاقي في اسكندرية كل الكافيهات ومحلات الأكل الموجودة في القاهرة زي: كوستا وسيلانترو وسبكترا وروستري و TBS وستار باكس…إلخ. كل دول معروفين وجربنا أكلهم كتير، لكن في محلات كده مش موجودة غير في اسكندرية ومينفعش متاكلش فيها زي:

نتولوبيا وألبان سويسرا

ألبان سويسرا موجود في 82 شارع بورسعيد، كامب شيزار، المنيو بتاعته متنوعة كل متنجات الألبان بأنوعها، لأ ده كمان بيعملك سندويتشات فطار وعشا وهمية: سوسيس بالجينة وبيض يالجبنة وبانيه بالجبنة وكفتة بالجبنة.

نتولوبيا يعني النوتيلا والشوكلاتة وبس! من أول الكرواسون للقطايف للكنافة للشاورما.. أيوا شاورما نوتيلا. نتولوبيا موجود في L Passage في شارع فؤاد.

الشيخ وفيق يعني أحلى رز بلبن وأم علي بالمكسرات ممكن تاكلهم في حياتك.

ولأن اسكندرية متحلاش من غيرأكلة سمك حلوة، جبنالكم خريطة بأحلى 9 مطاعم سمك في اسكندرية:

خريطة مطاعم السمك في الاسكندرية

واعوا تنسوا تتمشوا على كوبري ستانلي بليل وتروحوا المنتزه 😉

المنتزه اسكندرية

المدونة صممت لغايات تثقيفية فقط، وتهدف إلى تأمين معلومات عامة وفهم عام لمحتواها بما في ذلك القوانين والأنظمة المشار إليها؛ وليس لتأمين نصيحة قانونية دقيقة. لا يجب استخدام المدونة كبديل عن نصيحة خبير مختص ومؤهل.