أجازة في عالم ستار وورز – حرب النجوم

كلنا لما بنحب فيلم أو مسلسل معين وبنتعلق بأبطاله بيبقى نفسنا نجرب نعيش حياتهم أو نعيش معاهم في القصة، علشان كده قررنا نجيبلكم بعض الأماكن اللي مستوحاة في تصميمها من فيلم حرب النجوم، الجميل في الأمر أن في منهم في مصر يعني ممكن تروح وتقعد هناك وتستمتع.

ممكن تقعد في أوضة في كاليفورنيا  تبقى بالضبط زي البيوت في “كوكب تاتيون  – Tatooine، وممكن تأجر شقة في طوكيو وكأنك قاعد في “كوكب كروسكانت – “Coruscant. الأماكن دي اللي تخليك تعيش جو حر النجوم وتجرب حياتهم مش أماكن خيالية بالعكس دي موجودة في الواقع وقريبة جدًا منك يللا نشوف زي ايه؟

Elqui-Domos-Astronomic

فندق Elqui Domos Astronomic  في تشيلي – واحد من 7 فنادق في العالم تم بناؤهم على طراز فيلم حرب النجوم. يقال أن الفندق ده بيمثل كوكب تاتيون  –  Tatooine في فيلم حرب النجوم، وأن الأوض ممكن تشيل السقف بتاعها علشان تشوف النجوم وأنت نايم على السرير.

Dragonfly-Desert-Retreat

فندق في صحراء كاليفورنيا – Dragonfly Desert Retreat – فيه سرير الملكة ومطبخ صغير و كنبة وطربيزة صغيرة و4 كراسي وشبابيك كتير.

Bonita-Domes

بونيتا دومزBonita Domes – الغرف الغربية، هو الحل المثالي للناس اللي عاوزة تهرب من زحمة الحياة ودوشتها، هناك هتندمج مع الطبيعة من جديد. بونيتا دومز اتنبنت باستخدام تكنولوجيا Earthbag اللي بتحافظ على حرارة المكان، فتلاقي اظلوض ساقعة في الصيف ودفا في الشتا.

Ong-El-Jemel-Tunisia

STAR WARS

مشهد الصحراء في أفلام حرب انجوم بيبقى في مكان أسمه Ong El Jemel  في تونس.

Nakagin

Historical_Nakagin_Capsule_Tower_Japan-a-73_1445533708912

برج ناكاجين Nakagin التاريخي في طوكيو في اليابان، هو بالضبط كوكب كروسكانت – Coruscant في حرب النجوم. شوف الفيديو تحت 😉

Stunning_All_Bamboo_House_near_Ubud_Bali_Indonesia-a-65_1445533708663

Bali

بالي – بيوت معمولة من خشب البامبو. شبه أوي غابة Moon of Endor في حرب النجوم

kashyyyk

بيت الشجرة في كوستريكا! بيفكرك ببيت “تشوباكا” في KASHYYYK

tatooine

بيت السلحفاء في مصر، هو المكان اللي المناسب علشان الاسترخاء والجو هناك بيفكرم بجو صحراء تاتيون  Tatooine الجاف.

بروبرتي فايندر موقع عقارات مصر الأول – اشتري بيتك من عندنا 

المدونة صممت لغايات تثقيفية فقط، وتهدف إلى تأمين معلومات عامة وفهم عام لمحتواها بما في ذلك القوانين والأنظمة المشار إليها؛ وليس لتأمين نصيحة قانونية دقيقة. لا يجب استخدام المدونة كبديل عن نصيحة خبير مختص ومؤهل.