تعمل ايه علشان تبقى أحسن وكيل عقاري- Awesome Agent – على بروبرتي فايندر؟

Awesome Agent هي شهادة تقديرية بتديها “بروبرتي فايندر” لأحسن الوكلاء العقاريين على موقعها؛ وده بيتحدد عن طريق مجموعة من المعايير المتمثلة في الآتي:

 

  1. عدد الإعلانات العقارية: ده ليه علاقة بعدد الإعلانات اللي أنت بترفعها على الموقع، كل ما زاد العدد كل مكان أحسن ليك لأن ده بيديك فرصة للظهور لأكبر عدد ممكن من الزبائن المحتملين.
  1. التحديث: علشان تكون وكيل عقاري ناجح لازم دايمًا تكون إعلاناتك “مُحًدثة”؛ بمعنى أنك لازم تعرف الناس بكل حاجة جديدة تخص العقارات اللي بتعلن عنها مثال: تغيير في أي من التفاصيل اللي بتخص العقارات المعروضة سابقا من حيث الأسعار أو الصور أو معلومة جديدة عن الكمبوند مثلُا اللي فيه الوحدة أو لو في مرحلة سكنية جديدة فتحت…إلخ.
  1. نقاط الجودة: ده واحد من أهم المقاييس اللي بيتقيم بيها نجاح الوكيل العقاري وهو إنه بيعرف يعمل ايه علشان جودة إعلاناته تبقى 100% وترتيبه يكون أعلى على موقع بروبرتي فايندر ومن أمثلة الحاجات اللي بتأثر على نقاط الجودة:
  • تحديد موقع العقار بالتفصيل
  • عدد الحروف المستخدمة في وصف الإعلان
  • عدد الصور المرفوعة لكل إعلان
  1. تنوع الوحدات المعروضة: ده ليه علاقة بأنواع الإعلانات اللي أنت بترفعها على موقع بروبرتي فايندر؛ هل هي سكنية فقط أم سكنية وتجارية؟ ولو سكنية هل هي فلل بس ولا فيه شقق وتوين هاوس وتاون هاوس…إلخ؟ ليه؟ لأن تنوع الإعلانات العقارية ما بين سكني وتجاري وكمان تنوعها في النوع ما بين شقق وفلل وتوين هاوس وتاون هاوس وأراضي وغيره، ده بيزود فرصتك إنك يجيلك زبائن كتير.
  1. معدل الاستجابة: المعيار ده خاص بمدى سرعة استجابتك للزبائن المحتملين؛ لأنها كل ما تكون أسرع، كل ما بتكون فرصة البيع أعلى.
  1. التعامل مع العملاء: المقياس ده خاص بمهاراتك الخاصة بالتعامل مع العملاء وإزاي أنت كوكيل عقاري بتقدر تتعامل مع العميل وتكسب ثقته واحترامه فتعرف بسهولة تقفل البيعة.
  1. جودة صور العقارات المعروضة: الصور من أهم الحاجات اللي بتلفت نظر المستخدم أكتر بكتير من الكلام لأن مش كل الناس بتحب القراءة، علشان كدة نوع الصور المعروضة من أهم الحاجات اللي بنقيس بيها نجاح الوكيل العقاري؛ الصور الحقيقية للوحدة واللي بتعرض كل الغرف والمناظر المحيطة بها أحسن بكتير من الصور الوهمية. الصور حقيقية للوحدات السكنية عشان تلفت نظر المستخدم ويهتم بالاعلان.
  1. جودة عنوان ووصف العقار: ودي من أهم المعايير الخاصة بأحسن وكيل عقاري على موقع بروبرتي فايندر هو “عنوان الإعلان ووصفه” لأن هو ده اللي بيدي ل لمستخدم فكرة رئيسية عن محتوى الصفحة، فلو اتكتبوا صح، معدل التحويل هيزيد وبالتالي هيزيد عدد الزبائن المحتملين اللي هيجولك:
  • عنوان الصفحة: لازم يكون مختصر ومحدد وبيضم الكلمات الرئيسية اللي بتوصف الوحدة السكنية اللي عايز تبيعها
  • الوصف: لازم يكون فيه كل التفاصيل اللي تهم المستخدم زي: الموقع الجغرافي والمساحات والأسعار ونوع التشطيب (لو كانت متشطبة) والخدمات…الخ
  1. عدد الزبائن المحتملة: من المقاييس المهمة للوكيل العقاري الناجح على بروبرتي فايندر هو عدد الزبائن المحتملين اللي بتجيله كل شهر، لأن كل ما كان العدد كبير ده كان معناه أن الوحدات اللي بتعلن عنها مميزة وعليها طلب كبير.
  1. التفاعل مع الموقع: وده من أهم الحاجات التي هتساعدك تكون وكيل عقاري شاطر، وهي قدرتك على التعامل مع موقع بروبرتي فايندر واستخدامه بطريقة صح.

لو قريت كل النصايح دي وطبقتها صح، نقدر ساعتها نقولك “مبروك”، انت بقيت من أحسن الوكلاء العقاريين على موقع بروبرتي فايندر.