ايه مناسب ليا أكتر الإيجار ولا الشراء؟

سواء عاوز تشتري شقة أو تأجر كل فكرة من الاتنين ليها عيوب ومميزات، بس أن أنت تعرف ايه من الاتنين هو المناسب ليك أكتر في الوقت الحالي. ده اللي هنقولهولك هنا.

في 4 أسئلة أساسية إجابتك عليهم هتحدد أيهم مناسب ليك أكتر:

1- كم المدة اللي مفروض تستقر فيها في المكان ده؟
لو اخترت تشتري شقة يبقى المدة اللي مفروض تستقر فيها في المكان ده متقلش عن من 5 – 7 سنين لسببين:

– استرداد تكلفة الشراء    – تبني رأس مال.

2- إيه تكلفة الشراء؟
لازم تدرس السوق كويس قبل متشتري، شوف أسعار البيوت والإيجارات في المنطقة اللي أنت عاوز تشتري فيها والمناطق المحيطة. اسأل سمسار عن أحوال السوق العقارية.

احسب التكاليف: لما تيجي تأجر أي بيت بتدفع تأمين شهرين ولما تيجي تنقل بتاخدهم تاني وبعد كده الفلوس اللي بتدفعها هي ثمن إقامتك. الشراء بيتطلب إمكانيات مادية أكتر بكتير من الإيجار لازم على الأقل تدفع دفعة أولى 10% من ثمن العقار والباقي بيتقسط على عدد معين من السنين كل م كتر كل ما زادت الفوائد. ده كمان غير عمولة السمسار أو الوسيط اللي جايبلك البيت. علشان كده بنقولك لازم على الأقل تستقر في البيت من 5 – 7 سنين علشان تسترد تكلفة الشراء.

3- ما هي خططك المستقبلية؟
أعزب – مقبل على الزواج – متزوج – متزوج ولديك أسرة (في كل حالة هتختلف احتياجاتك).

4- هل لديك القدرة المادية لشراء منزل؟

هل معاك فلوس تشتري كاش، ولا هتدفع مقدم وهتقسط الباقي وهل أنت دخلك الشهري يسمح بكده ولا لأ. كل دي حاجات لازم تاخد بالك منها.

دلوقتي عرفت ايه أحسن ليك البيع ولا الإيجار؟!

المدونة صممت لغايات تثقيفية فقط، وتهدف إلى تأمين معلومات عامة وفهم عام لمحتواها بما في ذلك القوانين والأنظمة المشار إليها؛ وليس لتأمين نصيحة قانونية دقيقة. لا يجب استخدام المدونة كبديل عن نصيحة خبير مختص ومؤهل.